Könnyű kezelés

  • Nagyítás 100%
  • Betűméret 100%
  • Sorköz 100%
  • Szóköz 100%

nnk emblema logo

nnk cim telefon

Feltöltés alatt...

Az Európai Parlament és az Európai Tanács 2012. július 4-én fogadta el a veszélyes vegyi anyagok kiviteléről és behozataláról szóló 649/2012/EU rendeletet, amelyet röviden PIC rendeletnek neveznek és 2014. március 1-jétől kell kötelezően alkalmazni az Európai Unió valamennyi tagállamában a hatályon kívül helyezett 689/2008/EK rendelet helyett.

A PIC rendelet a nemzetközi kereskedelemben forgalmazott egyes veszélyes vegyi anyagok és peszticidek előzetes tájékoztatáson alapuló jóváhagyási eljárásáról szóló Rotterdami Egyezményt hajtja végre az Európai Unión belül. Az Egyezmény, így a PIC rendelet célja is a felelősség-megosztás és az együttműködés előmozdítása a veszélyes vegyi anyagok nemzetközi kereskedelmében, valamint az emberi egészség és a környezet védelme.

A PIC rendeletben szereplő előírások ugyanakkor az emberi egészség és a környezet magasabb szintű védelme érdekében a túlmutatnak a Rotterdami Egyezményben szereplő kötelezettségeken.

A rendelet nem vonatkozik a következő, más uniós jogszabályban szabályozott anyagokra: kábítószerek, pszichotróp anyagok, radioaktív anyagok és készítmények, hulladékok, vegyi fegyverek, élelmiszerek, élelmiszer-adalékanyagok, géntechnológiával módosított szervezetek, gyógyszerekre és állatgyógyászati készítményekre.

A fentiek mellett a kutatási vagy elemzési célra exportált vegyi anyagok sem tartoznak a rendelet hatálya alá – ha az exportált mennyiség nem jár egészségügyi vagy környezeti hatással, és semmilyen körülmények között sem haladja meg az évi 10 kg-ot exportőrönként és importáló országonként.

A rendelet egyik legfontosabb előírása, hogy az I. mellékletben felsorolt, az Unióban tilalom vagy súlyos korlátozás alatt álló vegyi anyagok (ipari vegyi anyagok, peszticidek, biocidek), illetve ilyen anyagokat tartalmazó bizonyos keverékek és áruk exportja esetén az exportőröknek kiviteli bejelentést kell tenniük, illetve adott esetben a kivitelhez az importáló ország kifejezett hozzájárulását kell kérni a tényleges kivitelt megelőzően.

Fontos kiemelni, hogy az előző bekezdésben említett kötelezettségek teljesítéséhez a rendelet 6. cikk (1) bekezdésében említett adatbázist (ePIC) kell használniuk az exportőröknek. Az adatbázisban a bejelentés során ún. azonosító hivatkozási számot (RIN) kapnak, melyet a vámáru-nyilatkozat 44. pontjában is fel kell tüntetniük. Megjegyzendő, hogy akkor is igényelni kell az ePIC-ben egy speciális RIN-t, ha az anyag kutatási vagy elemzési célból történő, évi 10 kg alatti mennyiségű exportjáról van csak szó.

Hangsúlyozandó, hogy a rendelet V. mellékletében felsorolt anyagok kiviteli tilalom alá esnek az Unióban.

A rendelet további előírása, hogy az EU-ban érvényes címkézési és csomagolási szabályokat kell alkalmazni minden, tehát nem csak az I. mellékletben felsorolt, veszélyes vegyi anyag és keverék kivitele során is, kivéve, ha ezek ellentétesek az importáló ország követelményeivel.

A csomagolási és címkézési kötelezettségeken túl, ha az 1907/2006/EK (REACH) rendelet 31. cikke alapján biztonsági adatlapot kell összeállítani az adott anyagra, vagy keverékre, akkor az adatlapot mellékelni szükséges a kivitel során.

A fenti kötelezettségek mellett az I. mellékletben felsorolt anyagok, valamint az ilyen anyagokat tartalmazó keverékek exportőreinek és importőreinek minden éve első negyedévében tájékoztatást kell adniuk a kijelölt nemzeti hatóság számára az érintett anyagoknak a megelőző évben exportált, illetve importált mennyiségére vonatkozóan.

Magyarországon a 123/2009. (VI. 12.) Korm. rendelet a PIC rendelettel kapcsolatos igazgatási feladatok végrehajtására

- az ipari vegyi anyagok vonatkozásában az országos tisztifőorvost,

- a növényvédő szerek és termésnövelő anyagok esetén a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt (NÉBIH)

jelölte ki nemzeti hatóságként.

Feltöltés alatt...

Feltöltés alatt...

Az Országos Szakrendszeri Információs Rendszer (OSZIR) Kémiai Biztonsági Szakrendszere (KBIR) többféle bejelentés rögzítésére alkalmas, melyek különböző területeken dolgozó kollégáink kompetenciájába tartozhatnak, ezért kérjük, fokozott körültekintéssel rögzítse bejelentését a megfelelő menüpontban!

A fentiekben a tapasztalataink szerint rendszeresen előforduló problémákra adott megoldásainkat igyekeztünk összefoglalni. Amennyiben problémájára nem talál választ kérjük, forduljon hozzánk bizalommal a elérhetőségen.

 

Mit kell bejelenteni az NNK Kémiai Biztonsági és Kompetens Hatósági Főosztályának CLP Kompetens Hatósági és Bejelentési Osztálya felé?

A veszélyes anyagokat és veszélyes keverékeket, valamint a biocid termékeket, melyek nyilvántartásunkban még nem szerepelnek.

Mi számít veszélyesnek?

A 2000. évi kémiai biztonságról szóló törvény 3.§ alapján veszélyesnek minősül az az anyag, illetve az a keverék, amely a CLP (1272/2008/EK rendelet) szerinti osztályozás során a veszélyességi osztályok és/vagy kategóriák bármelyikébe besorolható. A biztonsági adatlap 2.1 szakaszában található a készítmény veszélyességi besorolása/kategóriája.

Figyelem! Az EUH mondat önmagában nem veszélyességi besorolás/kategória.

Kinek kell bejelentenie?

A Magyarország területén gyártó, forgalmazó az azokkal kapcsolatos gyártási, forgalomba hozatali tevékenységet végzőnek, amennyiben az anyag vagy keverék a rendelkezésre álló nyilvántartásban még nem szerepel.

Mikor kell bejelentenie? Forgalmazható a termék a bejelentésig?

A veszélyes anyag ill. veszélyes keverék bejelentést a tevékenység megkezdésével egyidejűleg kell megtenni, tehát a veszélyes anyag illetve veszélyes keverék bejelentés nem előfeltétele a termék forgalmazhatóságának. Egyéb engedélyeztetési eljárásokkal kapcsolatos kötelezettségekkel nincs összefüggésben.

Milyen módon kell elvégezni a bejelentést? Postai úton is beküldhető?

Elektronikus úton, az Országos Szakrendszeri Információs Rendszer Kémiai Biztonsági Szakrendszerén (röviden: OSZIR-KBIR) keresztül tehető meg a bejelentés. Más úton (pl.: e-mailben vagy postai úton) érkezett bejelentéseket nem áll módunkban nyilvántartásba venni.

Miért nem tudom a bejelentésben kiválasztani az elérhetőségeimet vagy egyéb adataimat?

Az elérhetőségek és egyéb adatok kitöltése, ellenőrzése és karbantartása a szakrendszerbe történt regisztráció után (és azok változásakor is) a regisztráló feladata, csak azon adatok kiválasztására van lehetőség a bejelentés rögzítésekor, melyek feltöltésre kerültek a bejelentő által.

Hogyan tudom megnézni az általam az OSZIR-KBIR szakrendszerben rögzített bejelentéseimet?

A szakrendszerbe belépve a „Bejelentés” menüpont megfelelő alpontjába lépve, a „Frissít” gomb segítségével az összes elektronikus formában megtett bejelentés listázható. A szűrési feltételek megfelelő kitöltésével a találatok száma szűkíthető.

Miért van „Díjfizetésre vár” státuszban a bejelentésem?

A bankkártyás befizetés nem történt meg vagy átutalás esetén a befizetési igazolás nem került csatolásra a bejelentéshez. A befizetési igazolás csatolása a bejelentő feladata, hiánya esetén a bejelentés nem vehető nyilvántartásba.

Miért van „Hiánypótlásra vár” státuszban a bejelentésem?

A benyújtott kérelemben olyan hiányosság található, melynek korrigálása szükséges a bejelentés nyilvántartásba vételéhez. Például: a kereskedelmi megnevezés a bejelentőlapon és a csatolt biztonsági adatlapon nem egyezik meg; az igazgatási szolgáltatási díj megfizetése nem került igazolásra; nem az alapvető követelményeknek megfelelő biztonsági adatlap került benyújtásra stb.

Hogyan egészíthetem ki/javíthatom a bejelentést „Díjfizetésre vár” vagy „Hiánypótlásra vár” státusz esetén?

A bejelentésbe ismételten belépve a bejelentőlap legfelső sorában található „Válaszol” gomb, majd a módosítások elvégzése után a „Mentés” gomb segítéségével.

Nem jelenik meg „Válaszol” gomb a bejelentésbe belépve. Mi lehet a probléma?

  • Egy másik művelet aktív a rendszerben, például egy másik megnyitott bejelentésnél már rákattintott a „Módosítás” gombra, vagy el lett kezdve egy új bejelentés feltöltése. A rendszer egyszerre csak egy művelet elvégzését engedi.
  • Nem „Díjfizetésre vár” vagy „Hiánypótlásra vár” státuszban van a bejelentés. „Felvitt” vagy „Újra felvitt” státuszban a „Módosít” gomb segítségével korrigálhatjuk a bejelentést.

Nem rendelkezem befizetési igazolással, mert változás bejelentés a cél, mégis kaptam e-mailt a befizetésről. Mi a teendőm?

  • Az eredetileg még postai úton benyújtott anyag vagy keverék esetében az eredeti igazolószelvény egy példánya csatolható befizetési igazolásként. Az e-mailben történő értesítés automatikusan történik befizetési igazolás hiánya esetén.
  • Elektronikus előzménnyel rendelkező bejelentés esetén az előzményt kiválasztva, a „Változás” gomb segítségével tehető változás bejelentés. A tévesen „Új” gombbal rögzített változás bejelentési eljárások megszüntetésre kerülnek.

Több termék igazgatási szolgáltatási díja egy átutalással is megfizethető?

Igen, de ebben az esetben a befizetési igazoláshoz célszerű mellékelni a befizetéshez tartozó termékek listáját a befizetéshez tartozó bejelentések azonosíthatósága miatt.

A benyújtott bejelentés megszüntetésre került, visszakapom a befizetett díjat?

Amennyiben a rendelkezésre álló információkérési lehetőségeket és nyilvántartásokat mellőzve olyan bejelentési eljárást kezdeményezett, melyben a megjelölt veszélyes anyagot vagy veszélyes keveréket nincs lehetőség nyilvántartásba venni, a vonatkozó igazgatási szolgáltatási díjat a Nemzeti Népegészségügyi Központnak nem áll módjában visszatéríteni. Például: nem veszélyes a kérelemben szereplő anyag vagy keverék; korábban már bejelentett termékről van szó; a Kbtv. hatálya nem terjed ki a bejelenti kívánt termékre stb.

A fentiekben a tapasztalataink szerint rendszeresen előforduló problémákra adott megoldásainkat igyekeztünk összefoglalni. Amennyiben problémájára nem talál választ kérjük, forduljon hozzánk bizalommal a  elérhetőségen.

A Nemzeti Népegészségügyi Központ Mikrobiológiai Referencia Laboratóriumi Főosztálya, évi rendszerességgel szervez Mikrobiológiai Jártassági Körvizsgálatot az egészségügyi intézmények számára, a hatályos törvényi előírásoknak megfelelően.

A körvizsgálatok szervezésével arra törekszik, hogy támogatást nyújtson a mikrobiológiai laboratóriumok minőségellenőrző, minőségbiztosítási és minőségfejlesztő tevékenységéhez.

A Vízhigiénés Laboratórium feladata az ivóvíz, természetes és mesterséges fürdővizek, valamint ásvány- és gyógyvizek vizsgálata, és minőségük illetve a minőségüket meghatározó tényezők értékelése. Vizsgálja és szakvéleményezi a ivóvízzel és fürdővízzel érintkező anyagokat és termékeket. A vízvizsgáló laboratóriumok részére kémiai, mikrobiológiai és mikroszkópos biológiai jártassági körvizsgálatokat szervez. Részt vesz a szakterületéhez tartozó jogszabályok és szabványok előkészítésében. Szakvéleményezi az ivóvízszolgáltatók által készített ivóvízbiztonsági terveket. Együttműködik a nemzetközi szakmai szervezetekkel, és részt vesz a szakterületéhez tartozó nemzetközi feladatokban. A népegészségügyi hatóságok és a lakosság számára módszertani anyagokat készít. A szakterületéhez kapcsolódó kutatást és oktatást végez.

Elérhetőségeink:

  • Telefon: (1)-476-1100/68549 mellék
  • E-mail: 

A Nemzeti Népegészségügyi Központ Mikrobiológiai Referencia Laboratóriumi Főosztálya, évi rendszerességgel szervez Mikrobiológiai Jártassági Körvizsgálatot az egészségügyi intézmények számára, a hatályos törvényi előírásoknak megfelelően.

A körvizsgálatok szervezésével arra törekszik, hogy támogatást nyújtson a mikrobiológiai laboratóriumok minőségellenőrző, minőségbiztosítási és minőségfejlesztő tevékenységéhez.

Feltöltés alatt...

Feltöltés alatt...

Feltöltés alatt...

Feltöltés alatt...

Feltöltés alatt...

Feltöltés alatt...

Feltöltés alatt...

A főosztály egészségfejlesztési, egészségtudatosság fejlesztési, egészségmonitorozási, iskolai egészségfejlesztési elemző, veleszületett rendellenességek és ritka betegségek surveillance, valamint drogmegelőzési és eltereléssel kapcsolatos feladatok országos felügyeleti szakmai tevékenységet végez.

A főosztály szakterülete vonatkozásában ellátja a kormányhivatalok és járási hivatalok szakmai irányítását (módszertani levelek, állásfoglalások készítése; továbbképzések, munkaértekezletek szervezése; éves kiemelt munkatervi feladatok meghatározása; éves jelentési szempontrendszer kialakítása és a jelentések értékelése; a Miniszterelnökséggel együttműködve, részletes ellenőrzési program kidolgozását követően a megyei kormányhivatalok átfogó- és célellenőrzésében részvétel). Az egészségfejlesztési és egészségmonitorozási kompetenciák érvényre juttatása érdekében részt vesz jogszabályok véleményezésében és előkészítésében.

A főosztály szervezeti egységei:

  1. Egészségfejlesztési Osztály,
  2. Egészségmonitorozási Osztály,
  3. Drogmegelőzési Programok Osztálya.

A Szűrésirányítási Főosztály két osztályból épül fel:

  • Szűrőprogram Irányítási Osztály
  • Népegészségügyi Célú Szűrési Koordinációs Osztály

A Szűrésirányítási Főosztály általános feladatai körében szervezi, összehangolja a  népegészségügyi célú, célzott szűrővizsgálatokat, javaslatot tesz a  fejlesztésre irányuló változtatásokra, és közreműködik azok egységes irányelvek szerint történő megvalósításában; Továbbá elkészíti és folyamatosan fejleszti az NNK szűrési stratégiáját, mely kapcsán szakmai irányelveket, útmutatókat készít, készíttet, illetve kezdeményezi azok kidolgozását és közreműködik azok véleményezésében, közvetítésében, megvalósításában.

Az országot járó egészségfejlesztési vizsgálóbuszokon alapvetően a szervezett népegészségügyi célú szűrővizsgálatokat tesszük elérhetővé a szűrőközpontoktól távol eső településeken élő lakosság számára az egészség-egyenlőtlenség csökkentése érdekében is.

A buszokon

  • méhnyakszűrés,
  • szájüregi szűrés,
  • szív- érrendszeri rizikószűrés érhető el.

Ezek mellett egyéni tanácsadás is történik az alábbi területeken:

  • melanoma kockázatcsökkentő tanácsadás
  • és dermatoszkópos vizsgálat,
  • dohányzásról való leszokás támogatása,
  • „testösszetétel” vizsgálata,
  • vérnyomásmérés,
  • reprodukciós egészséget,
  • felelősségteljes szexuális magatartást,
  • felelősségteljes várandósságot támogató prevenciós tájékoztatás,
  • drogprevenciós
  • és egyéb életmód tanácsadás.

Mivel a szűrővizsgálatoknál rendkívül fontos, hogy a vizsgálat után a kiszűrtek ellátása is megtörténjen, ezért a vizsgálatokat a kiszűrtek utánkövetését és kezelését is biztosító egészségügyi szolgáltatók végezték. Hangsúlyozzuk, hogy a szűrés megelőző (prevenciós) tevékenység; a gyanút vetheti fel, ennélfogva nem azonos a kórismézéssel és a kezeléssel. A vizsgálóbuszok alapvető használatának célja tehát, hogy egyrészt népszerűsítse a népegészségügyi szűrővizsgálatokat, másfelől, hogy a kiszűrt lakosok szakszerű iránymutatást kapjanak mindazon további lehetőségekről, amelyeket már az egészségügyi ellátórendszeren belül vehetnek igénybe.

szuresiranyitasi munkatarsaink

SSL ClassC

bm

Minden jog fenntartva © 2023, Nemzeti Népegészségügyi Központ

Adatkezelési tájékoztató

Akadálymentességi nyilatkozat

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít