Kedves Védőnő Kolléganő!

 

2021. november 19-én került megrendezésre a Nemzeti Népegészségügyi Központban a Jó gyakorlatok a védőnői munkában pályázatra érkezett díjazott pályamunkák bemutatása egy online konferencia keretében. Ebben az évben az oktató védőnőket szólítottuk meg a védőnő hallgatókkal kapcsolatos feladataik, az oktató védőnői szerep bemutatására.

Az egészségtudományi karokon folyó védőnőképzés gyakorlatorientált képzés, amely a hallgatókat önálló védőnői munkavégzésre készíti fel. A védőnői hivatásra, szakmára történő felkészítésben kiemelkedő jelentőségű a területi szakmai gyakorlatok rendszere. A képzés részeként a tantervben rögzített óraszámot terepen kell a hallgatóknak teljesíteni a területi védőnői és az iskola védőnői körzetben.

A gyakorlat célja a hallgató felkészítése arra, hogy képes legyen a komplex családgondozói és iskola-egészségügyi munkához szükséges elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazására. További célja, hogy segítse a szakma értékeinek, módszereinek, kompetenciáinak tanulmányozása és gyakorlása után a saját munkastílus kialakítását.

A helyszíneken az oktató védőnő irányításával folyik a gyakorlat, a hallgatók munkájának szakmai vezetésével, támogatásával, értékelésével. A gyakorlat során az oktató védőnők komoly szerepet játszanak a hallgatók motiválásában, pályaorientációjában. Szakmai, hivatásbeli, etikai, emberi értékközvetítő modellszerepük vitathatatlan. A gyakorlati oktatás alapos szakmai elméleti és gyakorlati felkészültséget, valamint módszertani ismereteket kíván az oktatótól. Így valósítható meg a gyakorlat hármas – oktató, támogató és értékelő – feladatrendszere.

Amikor a pályakezdés küszöbén álló védőnő hallgató a gyakorlatvezetőhöz nagy gyakorlatra érkezik, tele van különféle szakmai és személyes kérdéssel, elvárással, félelemmel, vagy éppen nagyra törő, magabiztos tervekkel. Lehet, hogy bizonytalanul mozog különféle élethelyzetű szülőkkel való munkában, esetleg küzd a rá háruló felelősséggel, vagy tart az önálló feladatvégzéstől. A hallgató benyomásokat gyűjt a szakmáról abban a pár hétben, amíg az oktató védőnő mellett bontogatja saját védőnői szárnyait.

Sok szakember gondol vissza tanulmányainak meghatározó momentumaira, mint az első vizsgára, egy nehéz tantárgyra, a szakdolgozatra, vagy éppen arra az oktatójára, aki megismertette őt a terepen mindazzal a sok örömmel és nehézséggel, ami a szakmájában a következő években várhat rá. Az ilyen találkozás a jelölt és a mentor, azaz a védőnő hallgató és az oktató védőnő között egy életre emlékezetes lehet, bevésődnek az ott elhangzott jó tanácsok, intelmek és bátorító szavak.

A szakmai gyakorlat a hallgatót felvértezi, megerősíti a pályakezdésben, ugyanakkor arra is rávilágíthat, hogy milyen területeken kell még saját magát fejlesztenie, esetleg hol vannak hiányosságok az ismereteiben.

A pályázat meghirdetésekor arra voltunk kíváncsiak, hogy ebben a kettős szerepben az oktató védőnő milyen módszert választ, hogyan tudja sikeresen bevezetni a hallgatót a védőnői munka világába, amely átadható a hasonló feladatot vállaló oktató védőnők számára.

A konferencián a három legjobb pályamű bemutatására kértük fel a pályázó védőnőket. Így kértük fel Bordákné Kovács Anita mosonmagyaróvári, Smainné Szegő Ágnes budapesti és Tóth Tímea verpeléti védőnőt pályaműve bemutatására. A konferenciát Dr. Surján Orsolya helyettes országos tisztifőorvos asszony nyitotta meg, ezután két szakmai előadás hangzott el, „A védőnői pályára nevelés a területi védőnői gyakorlatok szummatív értékelésének tükrében” címmel dr. Karácsony Ilona a Pécsi Tudományegyetem egyetemi docense és „A területi védőnői gyakorlatok szervezéséével kapcsolatos tapasztalatok” címmel Gácsi Erika a Semmelweis Egyetem főiskolai docense előadásában.  Ezt követően került sor a pályaművek bemutatására. Mindhárom elhangzott pályamű a maga nemében más volt, a hangsúlyt másra helyezte a területi védőnői gyakorlatot vezető védőnő, mint az iskolai gyakorlatot vezető védőnő. Mindhárom előadásban találtunk olyan elemeket, amelyek egyéni nézőpont szerint hangsúlyozott egy-egy témát.

Kiemelném Bordákné Kovács Anita előadásából a felkészülést a hallgató érkezésére, amelynek során a védőnői munkaszobában az íróasztal elhelyezésével, a számítógéphez való hozzáféréssel, plusz egy szék elhelyezésével lehetővé teszi, hogy minél jobban be tudja vonni a hallgatót a védőnői feladatokba.

Az elhangzott előadás az alábbi linken található: ELŐADÁS  

 

 

hirlevel 2021 I 1kep

1. ábra: dia Bordákné Kovács Anita előadásából

Smainné Szegő Ágnes iskola védőnő előadásából szeretném bemutatni a „gyakorlati oktatás lépcsői” című diát, amely jól összefoglalja, hogy mely szempontokat és milyen sorrendben érdemes alkalmazni az oktató védőnőnek a gyakorlat során. Ágnes többször kiemelte előadásában, hogy a hallgatót biztatja, hogy az egyes lépcsőfokok között nyugodtan kérdezhet, inkább többször térnek vissza egy-egy gyakorló feladatra, és csak a készség szintű ismeret után lépnek tovább a következő lépcsőfokra.

Az elhangzott előadás itt található: ELŐADÁS

 

hirlevel 2021 I 2kep
2. ábra: dia Smainné Szegő Ágnes előadásából

Tóth Tímea előadásából kiemelném a siker összetevőit, a hallgatónak nyújtott támogatás során alkalmazott módszereket.

Az elhangzott előadás itt található: ELŐADÁS

 

hirlevel 2021 I 3kep

 

A pályaművek zsűrizését a védőnői képzőhelyek oktatóiból és az NNK védőnői szakterületének dolgozóiból álló munkacsoport végezte. A végső sorrend szerin I. helyezést ért el Bordákné Kovács Anita, megosztott II. helyezést ért el Smainné Szegő Ágnes és Tóth Tímea. Az eredményhirdetést és a pályázatok szakmai értékelését Odor Andrea országos vezető védőnő végezte, aki üdvözölte a pályaművek sokszínűségét és szakmai tartalmát, valamint az oktató védőnők elkötelezettségét.

Ezúton is gratulálunk a díjazottaknak.

 

Az első három helyezettnek eljuttatjuk dr. Müller Cecília országos tisztifőorvos asszony Emléklapját, valamint az NNK 30 000 Ft-os vásárlási utalványát.

Még egyszer gratulálunk a díjazottaknak és minden védőnő kollégát bíztatunk arra, hogy a jövő évi pályázaton vegyen részt pályaművével, amelyet a szokások szerint júniusban fogunk meghirdetni, adjon esélyt magának a helyezésre és a védőnő kollégáknak egy jó gyakorlat megismerésére.

Korábbi hírleveleink