Általános hírek
1. Újraindul a Kémiai Biztonsági Hírlevél
Ez év elejével újra elérhetővé vált a korábban, az Országos Kémiai Biztonsági Intézet, majd utódja, az Országos Közegészségügyi Központ fennállása alatt működő, havi rendszerességgel összeállított és kiküldött kémiai biztonsági tárgyú hírlevelének szolgáltatása. A hírlevelet a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) Kémiai Biztonsági és Kompetens Hatósági Főosztálya állítja össze, és – a korábbiakhoz hasonlóan – a vegyi anyagokkal kapcsolatos szabályozások témakörében elérhető legfontosabb aktuális és hasznos információkat tartalmazza.
Az érdeklődők mostantól az e célra szolgáló weboldalon kérhetik havi kémiai biztonsági hírlevelünk megküldését, csupán a megszólítás és e-mailcímük megadásával. A megadott adatok biztonságos kezelése a GDPR rendelet adatvédelmi előírásaival összhangban, az NNK Adatkezelési tájékoztatójában leírtaknak megfelelően történik.
2. Összefoglaló a vegyi anyagoknak az Egyesült Királyságból történő behozataláról és oda történő kiviteléről
Az Egyesült Királyságnak az Európai Unióból történő kiválását követően 2021. január elsejétől megváltoztak a vegyi anyagok kereskedelmének feltételei, valamint az érintett magyar vállalatok szerepkörei és kötelezettségei.
2020. december 31-én lejárt az Egyesült Királyságnak az Európai Unióból történő 2020. január 31-i kiválását követő átmeneti időszak, így 2021. január 1-jét követően az Európai Unió és az Egyesült Királyság közti, 2020. december 24-én elfogadott és – végleges uniós ratifikációjáig – ideiglenesen alkalmazott, kereskedelmi és együttműködési megállapodásban foglaltak szerint történik a vegyi anyagok kereskedelme a két fél között. A megállapodásban és az észak-írországi protokollnak megfelelően az Egyesült Királyságnak az észak-írországi, valamint a nagy-britanniai (Anglia, Skócia, Wales) részeire különböző szabályok alkalmazandóak.
Észak-Írország tekintetében a vegyi anyagokra vonatkozó uniós jogszabályok (beleértve az 1907/2006/EK, az 1272/2008/EK és a 649/2012/EU rendeletet) továbbra is alkalmazandóak maradnak, így az észak-írországi vállalatokkal történő kereskedelem továbbra is „unión” belüli forgalomba hozatalnak minősül.
Nagy-Britannia azonban 2021. január 1-jétől kezdve ún. harmadik országnak minősül, ennek megfelelően az onnan származó behozatal importnak, míg az oda történő kivitel exportnak tekintendő.
Import
A Nagy-Britanniából származó áruk tekintetében a kiválást megelőzően továbbfelhasználónak vagy forgalmazónak minősülő vállalatok a vonatkozó uniós jogszabályok tekintetében importőrökké válnak és az alábbi új kötelezettségekkel szembesülhetnek:
1) A vegyi anyagok regisztrálásáról, értékeléséről, engedélyezéséről és korlátozásáról szóló 1907/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban REACH rendelet):
- Az anyagok veszélyességétől függetlenül, általános regisztrációs kötelezettségük van az Európai Vegyianyag-ügynökség (a továbbiakban ECHA) felé azon önmagukban, keverékben vagy árucikkben előforduló anyagok gyártóinak/importőreinek, akik évi 1 tonnát elérő mennyiségben gyártanak vagy importálnak egy adott anyagot, kivéve, ha az anyag mentesül a kötelezettség alól a REACH rendelet 2. cikk (5) és (7) bekezdése alapján, vagy regisztráltnak tekintett a 15. vagy a 24. cikk alapján. A regisztráció alól továbbá abban az esetben is mentesülhetnek az uniós vállalatok, ha az érintett anyagra egyedüli képviselő került kijelölésre a REACH rendelet 8. cikke alapján.
- Amennyiben teljesülnek a REACH rendelet 31. cikk (1) bekezdésében szereplő feltételek, akkor az adott veszélyes anyag, vagy keverék gyártójának/importőrének a REACH rendelet 31. cikkének előírásainak megfelelő biztonsági adatlapot kell összeállítani, és azt az átvevő felek számára átadnia.
- A REACH rendelet XIV. mellékletében szereplő anyagok csak engedély birtokában hozhatóak forgalomba. Amennyiben nagy-britanniai illetékességű volt egy engedély birtokosa, meg kell győződni arról, hogy az engedélyt átadták-e egyedüli képviselő számára, illetve, ha nem, akkor saját engedélykérelmet szükséges benyújtani a jogszerű importhoz.
- 2) Az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban CLP rendelet):
- Az unión belüli gyártók/importőrök felelőssége az adott anyagnak vagy keveréknek a CLP rendeletnek megfelelő osztályozásának elvégzése.
- A CLP rendelet 39. cikkében meghatározott anyagok importja esetén az anyagokat be kell jelenteni azok importját követő 1 hónapon belül az ECHA számára a CLP rendelet 40. cikke alapján.
- A CLP rendelet 45. cikke és VIII. melléklete értelmében az egészségre gyakorolt vagy fizikai hatásai alapján veszélyesként osztályozott keveréket forgalomba hozó importőröknek elektronikus úton bejelentést kell tenniük a bejelentési portálon (PCN portál) keresztül a méregközponthoz. A bejelentési kötelezettség a keverék végfelhasználásától függően fokozatos rendszerben kerül bevezetésre:
- 2021. január 1-től a lakossági és foglalkozásszerű felhasználásra szánt keverékekre vonatkozóan,
- 2024. január 1-től az ipari felhasználásra készült keverékeket illetően, valamint
- 2025. január 1-től a vonatkozó határidők előtt a nemzeti rendszer szerint már bejelentett keverékek esetén.
Az ipari felhasználásra készült keverékek esetén a 2024. január 1-i alkalmazási időpontot megelőzően is benyújtható a méregközponti bejelentés, melynek megtételével a kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény 6. és 8. §. szerinti veszélyes keverék-bejelentési kötelezettség teljesítettnek tekintendő.
3) A veszélyes vegyi anyagok kiviteléről és behozataláról szóló 649/2012/EU rendelet (a továbbiakban PIC rendelet):
A PIC rendelet 10. cikke alapján az exportőröknek minden év I. negyedévében tájékoztatniuk kell az illetékes kijelölt nemzeti hatóságot az exportált, a PIC rendelet I. mellékletében szereplő vegyi anyag önmagában, árucikkben, vagy olyan keverékben lévő mennyiségéről, amely olyan koncentrációban tartalmazza az adott anyagot, amely címkézési kötelezettséggel járhat más anyagok jelenlététől függetlenül.
A bejelentést az ePIC rendszeren keresztül, vagy a PIC rendelet III. melléklet 2. része szerinti tartalommal kell benyújtani a kijelölt hatóság számára.
4) A higanyról és az 1102/2008/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2017. május 17-i 2017/852/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet:
A higany, valamint az 2017/852/EU rendelet I. mellékletben felsorolt higanykeverék csak írásos engedély birtokában importálható. Az engedélykérelmet a higanyról és az 1102/2008/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2017. május 17-i 2017/852/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásával kapcsolatos egyes rendelkezésekről szóló 105/2019. (V. 8.) Korm. rendelet 1. §. b) része alapján az országos tisztifőorvos számára kell benyújtani.
Export
PIC rendelet:
- A PIC rendelet I. mellékletében felsorolt, az Unióban tilalom vagy súlyos korlátozás alatt álló vegyi anyagok (ipari vegyi anyagok, peszticidek, biocidok), illetve ilyen anyagokat tartalmazó bizonyos keverékek és áruk exportja esetén az exportőröknek kiviteli bejelentést kell tenniük a kijelölt hatóság számára az ePIC rendszeren keresztül legalább 35 nappal a tényleges kivitelt megelőzően, illetve adott esetben a nagy-britanniai hatóság kifejezett hozzájárulása is szükséges a kivitel megelőzően.
- A PIC rendelet 17. cikke alapján az exportálandó anyagokra a vonatkozó jogszabályokban (pl. 1107/2009/EK, 512/2012/EU, CLP rendelet) rögzített címkézési és csomagolási előírásokat kell alkalmazni az Európai Unión kívüli országba történő kivitel során is, kivéve, ha ezek ellentétesek az importáló országban érvényes előírásokkal.
- A fenti kötelezettségen túl a rendelet előírja, hogy ha az exportálandó termékhez szükséges biztonsági adatlapot összeállítani a REACH rendelet 31. cikke alapján, akkor azt az exportőrnek el kell juttatnia az importáló fél részére is.
- A PIC rendelet 10. cikke alapján az exportőröknek minden év I. negyedévében tájékoztatniuk kell az illetékes kijelölt nemzeti hatóságot az exportált, a PIC rendelet I. mellékletében szereplő vegyi anyag önmagában, árucikkben, vagy olyan keverékben lévő mennyiségéről, amely olyan koncentrációban tartalmazza az adott anyagot, amely címkézési kötelezettséggel járhat más anyagok jelenlététől függetlenül.
- A bejelentést az ePIC rendszeren keresztül kell benyújtani a kijelölt hatóság számára.
A Nagy-Britanniában alkalmazandó jogszabályokkal kapcsolatban az illetékes brit hatóság, a Health and Safety Executive honlapján tájékozódhat (https://www.hse.gov.uk/brexit/chemicals-brexit-guidance.htm).
3. Új jogszabály-kereső alkalmazás a vegyi anyagokhoz (EUCLEF)
Az Európai Unió Vegyi Anyagokkal Kapcsolatos Jogszabályainak Keresője (angol rövidítése: EUCLEF) egy új, könnyen használható online keresőszolgáltatás. Ennek segítségével a vállalatok egyszerűen áttekinthetik a saját anyagaik szempontjából releváns uniós jogszabályokat, és meghatározhatják, hogy milyen jogi kötelezettségeik vannak ehhez kapcsolódóan. Az ECHA keresője, amelyet az Európai Bizottsággal és az iparral együttműködésben fejlesztett ki, már jelenleg is 40 uniós jogszabályra kiterjedő szolgáltatást nyújt, és ez a szám a jövőben várhatóan tovább növekszik majd.
Ha egy vállalkozás vegyi anyagokat gyárt, használ fel vagy forgalmaz az EU-ban, akkor meg kell felelnie a vonatkozó uniós jogi szabályozásnak, amely több jogszabályt is magában foglal. Az EUCLEF ezeknek a vállalatoknak – különösen a kis- és közepes vállalkozásoknak – nyújt segítséget abban, hogy pontosan beazonosíthassák az alkalmazandó előírásokat, azáltal, hogy a különböző releváns jogszabályokról és szabályozási folyamatokról egy helyen gyűjt naprakész információkat.
Az EUCLEF révén az érintett vállalatok az eddigi, REACH, CLP, BPR és PIC rendeletekkel, valamint a CAD és CMD irányelvekkel kapcsolatos információkon túlmenően jóval szélesebb körű jogszabályi információkhoz férhetnek hozzá a kozmetikai termékek, a peszticidek, a hulladékok, a játékbiztonság, valamint az élelmiszer-biztonság és az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagok területén.
Hogyan működik?
Az EUCLEF tartalma integráns részét képezi az ECHA ’INFORMÁCIÓK A VEGYI ANYAGOKRÓL’-weboldalának. Ahogy az eddigiekben is, amikor nevük, EC vagy CAS számuk alapján keresünk egy anyagot az ECHA kezdőoldalán található keresőben, a keresés eredményeként egy úgynevezett infokártyát kapunk, amennyiben az adatbázisban az adott anyagról rendelkezésre áll ilyen. Ez az infokártya többek között az anyag veszélyességi osztályozásáról és címkézéséről (ha van ilyen), uniós gyártásáról, behozatalának és felhasználásának részleteiről nyújt információkat. Ezek az információk egészülnek ki az adott anyag szempontjából releváns jogszabályokkal, de az EUCLEF felületén lehetőség van a jogszabály szerinti keresésre is, ahol áttekinthetjük azok hatályát, a mentességeket, szabályozási tevékenységeket, kötelezettségeket és az érintett anyagok körét is.
Várható bővítés
Az ECHA tervei szerint a következő években tovább fogja fejleszteni szolgáltatását, további uniós jogszabályok hozzáadásával, és az ECHA weboldalain elérhető információk bővítésével, például az egyes tagállamok nemzeti foglalkozási expozíciós és kibocsátási határértékeire vonatkozó információkkal.
Forrás: ECHA
Bejelentéssel kapcsolatos hírek
1. Év végi „hajrá” a veszélyes keverékek bejelentésénél
Az ipar képviselői az elmúlt évek során több ízben kaptak tájékoztatást (képzés, honlap, tájékoztató levelek formájában) a 2021. január 1-jétől alkalmazandó, lakossági és foglalkozásszerű felhasználásra szánt veszélyes keverékek bejelentésének változásáról.
A cégek többsége igyekezett élni az átmeneti időszak lehetőségével, azonban jelentős volt azon bejelentők száma is, akik az év utolsó napjait használták ki a bejelentések rögzítésére.
A beérkezett bejelentések számát áttekintve elmondható, hogy 2020. november és december hónapokban annyi bejelentés érkezett be az NNK részére, mint az év első tíz hónapjában összesen.
Decemberben többször előfordult, hogy napi szinten 3-400 bejelentést rögzítettek a bejelentők. Szám szerint ebben a hónapban 4456 bejelentés érkezett az NNK részére, ami közel 8-szorosa az első féléves havi átlagnak. December 1. és 15. között 2522 db, míg december 16. és 31. között 1925 db bejelentés került benyújtásra az OSZIR-KBIR szakrendszerben. A két ünnep között 788 db bejelentés érkezett, és még az év utolsó napján is 118 darab terméket rögzítettek a cégek.
A lakossági és foglalkozásszerű felhasználásra szánt veszélyes keverékeket a CLP rendelet VIII. melléklete szerint 2021. január 1-jétől a PCN portálon kell bejelenteni. Ennek ellenére, jelenleg is érkeznek bejelentések a „régi” rendszerben. Az OSZIR-KBIR szakrendszerben az NNK már kizárólag csak az ipari felhasználásra szánt veszélyes keverékek bejelentését fogadja 2024. január 1-jéig, amikortól már ezen keverékeket is a PCN-ben kell bejelenteni.
2. Biocid termékek bejelentése 2021. január 1-jét követően
Azon biocid termékek esetében, melyek hatóanyaga(i) vonatkozásában még az átmeneti időszak érvényes (még nem született döntés a jóváhagyásukról vagy elutasításukról), továbbra is az OSZIR-KBIR szakrendszerben szükséges a biocid bejelentést megtenni, tekintettel arra, hogy a bejelentési és nyilvántartási kötelezettséget a PCN bejelentést előíró jogszabálytól független jogszabály, a biocid termékek engedélyezésének és forgalomba hozatalának egyes szabályairól szóló 316/2013. (VIII.28.) Korm. rendelet írja elő. Az átmeneti időszak lejártával minden biocid termék engedélyköteles az 528/2012/EU (biocid) rendelet alapján. Ez a rendelet külön biocid bejelentést nem ír elő.
REACH hírek
1. A biztonsági adatlap összeállítására vonatkozó előírások változása
A Bizottság (EU) 2020/878 rendelettel[1] újból módosul a REACH rendelet II. melléklete.
A REACH rendelet 31. cikke alapján átadandó biztonsági adatlapok tartalmi és formai követelményeit a REACH rendelet II. melléklete tartalmazza, amely időnként felülvizsgálatra kerül. A jelen módosítás keretében elsősorban az alábbiak tekintetében történt változás a korábbi változathoz képest:
- az anyagok nanoformáira vonatkozó információk feltüntetése;
- az Egyesült Nemzetek Szervezetének keretén belül kidolgozott, a vegyi anyagok osztályozásának és címkézésének globálisan harmonizált rendszerének (GHS) 6. és 7. felülvizsgálatának átültetése;
- CLP rendelet VIII. melléklete szerinti egyedi formulaazonosító (UFI-kód) biztonsági adatlapon történő feltüntetése;
- a CLP rendelet alapján meghatározott egyedi koncentrációs határértékek, szorzótényezők és akut toxicitási értékek feltüntetése;
- az endokrin károsító anyagokra vonatkozó tájékoztatás.
Az új formátumot 2023. január elsejétől szükséges kötelezően alkalmazni, így ettől az időponttól kezdve csak az (EU) 2020/878 rendelet szerinti biztonsági adatlapokat lehet átadni a szállítói láncban.
Ezt megelőzően mind az (EU) 2020/878 rendelet, mind pedig az előző, (EU) 2015/830 rendelet szerinti formátum alkalmazható, akár újonnan összeállítandó, akár aktualizálandó adatlapról is van szó. Ugyanakkor már a határidő előtt is ajánlott az új formátum használata.
Megjegyzendő, hogy 2020. december 29-én helyesbítés jelent meg[2] az (EU) 2020/878 rendelet magyar változatához, annak érdekében, hogy a biztonsági adatlap szakaszcímei, az angol eredeti szövegezéssel összhangban, ne változzanak. Az új formátum szerinti adatlapok összeállítása során így a helyesbítésnek megfelelő változatot kell figyelembe venni. A helyesbítést figyelembe vevő konszolidált változat még nem elérhető az Eur-Lex oldalán.
Az ECHA 'Útmutató a biztonsági adatlap összeállításához' c. dokumentuma aktualizálásra került 2020 decemberében az (EU) 2020/878 rendeletét érintő változásokra tekintettel. A dokumentum jelenleg angol nyelven érhető el az ECHA honlapján[3], a magyar nyelvű változat fordítása folyamatban van.
1 https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2020/878
2 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX:32020R0878R(03)
3 https://echa.europa.eu/-/guidance-on-the-compilation-of-safety-data-sheets
2. Egyes anyagok korlátozása tetováláshoz használt festékekben
2020. december 14-én megjelent az Európai Unió Hivatalos lapjában a Bizottság (EU) 2020/2081-es rendelete a tetováláshoz és a sminktetováláshoz használt festékekben található anyagok korlátozásáról.
Az intézkedés tehát nem a tetoválás vagy a tetováló festékek betiltásáról szól, hanem a tetoválás biztonságosabbá tételéről azáltal, hogy a tetováló- és sminktetováló festékekben használt veszélyes anyagok mennyisége biztonságos határértékek alá csökkenjen.
A rendelet értelmében a korlátozás a rákkeltő, mutagén vagy reprodukciót károsító anyagokra (ún. CMR anyagok), a bőrszenzibilizáló vagy bőrirritáló anyagokra, a szemkorróziót vagy szemkárosodást okozó anyagokra, bizonyos fémekre, valamint a kozmetikai termékekről szóló rendeletben szabályozott egyéb anyagokra terjed ki.
Ezen anyagokat, adott koncentrációt meghaladó mennyiségben, tartalmazó tetováló festékeket 2022. január 4. után nem lehet forgalomba hozni és felhasználni sem lehet azokat tetoválási céllal. Ugyancsak ettől az időponttól kezdődően a tetováló szerek szállítóinak új címkézési előírásokat is teljesíteniük kell, amelyek a figyelemfelhívást és tájékoztatást szolgálják.
A fentiektől eltérően, szakmai megfontolások alapján általános kivétel került megállapításra a normál körülmények között gáz halmazállapotú anyagokra, valamint a helyettesíthetőség biztosítása érdekében 2023. január 4-ig tartó mentesség a Pigment Blue 15:3 (EC szám: 205-685-1) és Pigment Green 7 (EC szám: 215-524-7) anyagokra. Mentességet élveznek még azon (tetoválás céljából) forgalomba hozott keverékek is, melyek kizárólag a 2017/745/EK rendelet szerinti gyógyászati célokra kerülnek felhasználásra.
A korlátozás részletes szövege az alábbi linken érhető el:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32020R2081&from=EN
CLP hírek
Magyarország is fogadja a bejelentéseket az ECHA bejelentési portálon (PCN) keresztül
2020. december 18-ával Magyarországon is aktív az ECHA bejelentésre szolgáló PCN portálja, amely lehetővé teszi az ipar számára, hogy a cégek elkészítsék és benyújtsák a veszélyes keverékekre vonatkozó, a méregközpontok számára szükséges információkat, a CLP rendelet VIII. melléklete alapján. A bejelentés megtétele 2021. január 1-jétől kötelező, és ettől az időponttól ellenőrzi tartalmilag a bejelentéseket a NNK-ban működő, a bejelentések fogadására kijelölt szerv, abból a szempontból, hogy a benyújtott adatok összességében megfelelnek-e a VIII. melléklet követelményeinek.
Magyarországon az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat egyes közigazgatási eljárásaiért és igazgatási jellegű szolgáltatásaiért fizetendő díjakról szóló 1/2009. (I. 30.) EüM rendelet I. mellékletének a méregközpontba történő bejelentés díjtételeiről szóló V.7. szakasza alapján, a PCN bejelentés díjai az alábbiak szerint alakulnak:
- új bejelentés esetében a bejelentés díja 16 000 Ft bejelentésenként,
- az összetételt érintő jelentős változást követő „új” bejelentés díja 12 000 Ft bejelentésenként,
- a bejelentések aktualizálása díjmentes.
A befizetéshez szükséges további információkat oldalunkon találhatnak:
A PCN-információk összeállításának és benyújtásának háromféle módja van: az ECHA bejelentési portálon keresztül (online), az IUCLID program segítségével (offline), valamint rendszerek közötti szolgáltatással (S2S). További információkért, kérjük, látogasson el honlapunkra:
Amennyiben egyszerre több tagállamba kíván bejelenteni, benyújtás előtt érdemes ellenőrizni az ECHA méregközpontokkal kapcsolatos weboldalán található „A CLP rendelet VIII. mellékletének végrehajtására vonatkozó tagállami határozatok áttekintése” című dokumentumban, hogy az adott tagállam fogadja-e már a portálon keresztül elküldött bejelentéseket. Ugyanitt megtalálható a PCN bejelentés lépéseit ismertető „PCN gyakorlati útmutató”.
Az ECHA méregközponti honlapja, ahol a PCN bejelentés elkészítése megkezdhető, az alábbi linken elérhető:
https://poisoncentres.echa.europa.eu/hu/echa-submission-portal
A bejelentés módjai mellett, a konkrét adatkövetelmények tekintetében is kiemelendő változás, hogy módosultak a méregközponti vészhelyzeti reagálást és a megelőző intézkedéseket érintő információs jogszabályi előírások, néhány speciális termékcsoport esetében.
A vészhelyzetre való reagálással és a megelőző intézkedésekkel kapcsolatos harmonizált információkra vonatkozó követelményeket a CLP rendelet említett VIII. melléklete sorolja fel, amely 2020. november 14-i hatállyal került módosításra, az (EU) 2020/1677 rendelet által. Ez a második módosítás az ipar által jelzett, a vállalatok adminisztratív terheire vonatkozó aggályokat kezeli, miközben továbbra is megfelel a méregközpontok információs igényeinek/követelményeinek.
A bejelentésben szereplő információk köre az alábbi változásokkal bővült:
- Helyettesítő összetevők csoportja (ICG – interchangeable component group)
- Szabványos formulának megfelelő összetételű keverékek (pl. cement)
- Üzemanyagok
- Egyedileg kikevert festékek
Problémát jelentett az a helyzet, amikor nagyon hasonló összetevőket használnak egy keverékben, és nem ismert, hogy egy adott időpontban forgalomba hozott keverékben a hasonló összetevők közül melyik van jelen. Erre kínál megoldást a helyettesítő összetevők csoportja (angolul: interchangeable component group, ICG), amelyben az összetevők, bár különbözőek, de toxikológiailag kellően hasonlóak ahhoz, hogy egy csoportba rendezhetők legyenek bizonyos előírások mentén, ha az összetevők veszélyessége ugyanaz, valamint a végső keverék veszélyessége és a kiegészítő információk megegyeznek mindegyik összetevő alkalmazása esetén.
A szabványos formulának megfelelő összetételű keverékeknél, amelyek esetében problémát okozott, hogy a folyamatos előállítás során az összetevők nagy változékonyságúak vagy ismeretlen összetételűek, a keverék egy vagy több összetevőjének azonosítását és koncentrációját a szabványos formulában alkalmazottak alapján is meg lehet adni. Ilyen szabványosított formulákat alkalmaznak a cement, gipsz, készbeton esetében.
A fentiekhez hasonló okokból bizonyos meghatározott üzemanyagok esetében elegendő benyújtani a keverék REACH rendelet II. melléklete szerint összeállított biztonsági adatlapján felsorolt összetevők azonosítását és koncentrációját.
Az értékesítés helyén számos, igény szerint kevert festék készíthető („egyedileg kikevert festékek”), és ez a kiskereskedők részéről nagyszámú bejelentést és UFI-k (egyedi formulaazonosító) generálást vont volna maga után. A módosítással magukat az egyedileg kikevert festékeket nem kell bejelenteni, viszont a veszélyes komponensek UFI-jait (a koncentrációs küszöbérték túllépése esetén) fel kell tüntetni a terméken.
Forrás: ECHA
További információ