Nyilvános konzultációk
CLP rendelet |
Harmonizált osztályozás és címkézés (CLH) |
A megadott linkre kattintva megnyíló oldal táblázatának utolsó oszlopában látható ’Details’, majd a ’Give Comments’ feliratra kattintva tehető észrevétel. |
Határidő: 2025. február 7.
Határidő: 2025. február 14.
|
REACH
Újabb anyag a Jelöltlistán
A Különös aggodalomra okot adó anyagok jelöltlistája (röviden Jelöltlista vagy SVHC anyagok listája) olyan anyagokat tartalmaz, amelyek károsak az emberi egészségre vagy a környezetre. Az érintett cégek felelősek e vegyi anyagok kockázatainak kezeléséért, valamint azért, hogy tájékoztassák a vásárlókat és a fogyasztókat ezeknek az anyagoknak a biztonságos felhasználásáról.
A Jelöltlistára november 7-én felkerült trifenilfoszfát az endokrin rendszert károsító tulajdonságokkal rendelkezik, és égésgátlóként, valamint lágyítószerként használják.
Anyag neve |
EC szám |
CAS szám |
Felvétel oka |
Felhasználási példák |
Triphenyl Phosphate |
204-112-2 |
115-86-6 |
Az endokrin rendszert károsító tulajdonságú anyag (57. cikk f) pontja alapján) |
Égésgátlóként és lágyítóként használják polimer termékekben, ragasztókban és tömítőanyagokban. |
A Jelöltlistán jelenleg 242 tétel szerepel – néhányan ezek közül anyagcsoportok, így az érintett anyagok teljes száma ennél is magasabb. Ezek a jövőben bekerülnek majd az 1907/2006/EK (REACH) rendelet engedélyköteles anyagokat tartalmazó, XIV. mellékletébe, amelyet követően a cégek már nem használhatják fel azokat, kivéve, ha engedélyt kérnek, és az Európai Bizottság engedélyezi további felhasználásukat.
A Jelöltlistára való felvétel következményei
A REACH kötelezettségeket ír elő azoknak a vállalatoknak, amelyeknek anyagai szerepelnek a Jelöltlistán. Ezek közül kiemelendő, hogy ha egy árucikk 0,1 tömegszázalékos koncentráció felett tartalmaz a Jelöltlistán szereplő anyagot, a szállítónak tájékoztatnia kell vásárlóit és fogyasztóit a biztonságos felhasználásról, valamint az önmagukban vagy keverékekben lévő, Jelöltlistán szereplő anyagok uniós (és EGT-beli) beszállítóinak frissíteniük kell az átadott biztonsági adatlapot.
További információk:
Különös aggodalomra okot adó anyagok jelöltlistája
Az SVHC anyagok Jelöltlistára történő felvételéből eredő kötelezettségek összefoglalása
Engedélyköteles anyagok listája
Forrás: ECHA
CLP
Megjelent a CLP rendelet átfogó módosítását tartalmazó jogszabály
2024. november 20-án az Európai Unió Hivatalos Lapjában kihirdetésre került az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK rendelet (CLP rendelet) módosításáról szóló (EU) 2024/2865 európai parlamenti és tanácsi rendelet (Rendelet).
Az Európai Unió vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiájának egyik fontos elemét jelentette a CLP rendelet felülvizsgálata. A 2008-ban kihirdetett CLP rendelet nem terjedt ki olyan, magas kockázatot jelentő veszélyességi osztályokra, mint például az endokrin károsító hatások vagy egyes anyagok hosszan tartó környezeti hatásai, továbbá nem igazodott megfelelő mértékben a körforgásos gazdaság keretében történő értékesítés új trendjeihez, például az online kereskedelemhez vagy az ömlesztett termékek utántöltő állomásokon történő értékesítéséhez.
Az endokrin diszruptor hatásokat illetve a tartós, kumulatív környezeti hatásokat magukban foglaló új veszélyességi osztályok – endokrin rendszert károsító hatások (ED humán és környezeti), perzisztens, bioakkumulatív és mérgező/nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív (PBT/vPvB), illetve perzisztens, mobil és mérgező/nagyon perzisztens és nagyon mobil (PMT/vPvM) – már korábban bevezetésre kerültek az (EU) 2023/707 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendeletben.
A jelenlegi módosítás a CLP rendelet átfogó felülvizsgálatának második eleme, mely előmozdítja a vegyipari termékek körforgásos jellegét, egyértelműbbé és könnyebben érthetővé teszi a címkéket, ugyanakkor továbbra is magas szintű védelmet biztosít a vegyi anyagok jelentette veszélyekkel szemben. A mostani módosítás kiterjed az osztályozás és címkézés minden szegmensére, így magában foglalja többek között a harmonizált osztályozásra vonatkozó előírások pontosítását, az egynél több összetevőt tartalmazó anyagok osztályozására vonatkozó szabályok tisztázását, új címkézési előírások – mint például a minimális betűméretre vonatkozó követelmény vagy az önkéntes digitális címkézés – bevezetését, illetve új szabályokat vezet be az online kereskedelem illetve veszélyes anyagok és keverékek utántöltő állomásokon történő értékesítése tekintetében. Ezen túlmenően a méregközponti bejelentésre vonatkozó új előírások rendezik a forgalmazók vonatkozó kötelezettségeivel kapcsolatos kérdéseket is.
Az osztályozási eljárással kapcsolatban a következők kerültek előírásra:
- Az általános osztályozási kötelezettségekről szóló 4. cikkben tisztázásra került, hogyan kell eljárni azokban az esetekben, ha egy anyag több formában vagy fizikai állapotban is elérhető és rendelkezik (legalább egy formára vagy fizikai állapotra) harmonizált osztályozással a CLP rendelet VI. mellékletének 3. részében.
- A 36-38. cikkre kiterjedő módosítások a harmonizált osztályozási és címkézési folyamatot érintik, mivel a jövőben az anyagcsoportokra vonatkozó harmonizált osztályozási és címkézési javaslatokat (CLH javaslatok) előnyben kell részesíteni az egyes anyagokra vonatkozó javaslatok helyett. Ezen túlmenően, a változtatások azt is lehetővé teszik, hogy a jövőben az EU Bizottsága is összeállítson CLH javaslatokat.
- Az 5. cikk új rendelkezéseket tartalmaz az egynél több összetevőt tartalmazó anyagok, más néven MOCS („substances containing more than one constituent”) osztályozási eljárására vonatkozóan. A CLP rendelet alkalmazása tekintetében a MOCS magában foglalja az egykomponensű anyagokat szennyeződésekkel, a több összetevőből álló anyagokat, valamint az ismeretlen vagy változó összetételű anyagok, összetett reakciótermékek vagy biológiai anyagok (ún. UVCB) csoportját is.
- Az új szöveg egyértelművé teszi, hogy toxikológiai szempontból a MOCS nem különbözik a két vagy több anyagból álló keverékektől, ezért ugyanazokat az osztályozási és címkézési szabályokat kell alkalmazni.
- A CMR- és ED-végpontokra, valamint a PBT/vPvB- és PMT/vPvM-tulajdonságokra vonatkozó osztályozás során figyelembe kell venni az anyag ismert összetevőire valamint magára a MOCS anyagra vonatkozó információkat. Magára az egynél több összetevőt tartalmazó anyagra vonatkozóan rendelkezésre álló releváns információkat ugyanakkor az osztályozási döntést megalapozó információként kell figyelembe venni abban az esetben, ha az alábbi feltételek valamelyike teljesül:
- az információk csírasejt-mutagén, rákkeltő vagy reprodukciót károsító tulajdonságokat, vagy az emberi egészséget vagy a környezetet veszélyeztető endokrin zavart mutatnak;
- az információk perzisztens, mobilis és bioakkumulációs tulajdonságokat, vagy a lebomlási tulajdonság hiányát mutatják;
- az információk alátámasztják az anyag összetevőiről rendelkezésre álló releváns információkon alapuló következtetéseket.
- Magáról a MOCS-ról rendelkezésre álló információk, amelyek a fenti tulajdonságok hiányát igazolják vagy kevésbé súlyos besorolást támasztanak alá, nem írják felül az összetevőkre vonatkozó releváns információkat.
- A növényekből vagy növényi részekből kivont és a REACH rendelet 3. cikke 40. pontjának meghatározása szerint kémiailag nem módosított, egynél több összetevőt tartalmazó anyagok 5 évre mentesülnek az új osztályozási szabályok alól.
A címkézésre és a csomagolásra vonatkozó új szabályok:
- Új címkeformázási szabályok kerültek bevezetésre a betűméretre, a betűközökre és a címkén alkalmazható színekre (betű, háttér) vonatkozóan (31. cikk, I. melléklet):
a) Minimális betűméretek (betűtípus x magasság milliméterben) a csomag űrtartalmától függően (I. melléklet 1.2.1.4.):
- 0,5 litert nem meghaladó csomag: 1,2 mm
- 0,5 liternél nagyobb, de legfeljebb 3 literes csomag: 1,4 mm
- 3 liternél nagyobb, de 50 litert nem meghaladó csomag: 1,8 mm
- 50 liternél nagyobb, de 500 litert nem meghaladó csomag: 2,0 mm
- 500 liternél nagyobb csomag: 2,0 mm
A 10 ml-t meg nem haladó belső csomagolások esetén a betűméret kisebb is lehet a fent jelzettnél, amennyiben a címke jól olvasható marad és feltéve, hogy a külső csomagolás megfelel a CLP 17. cikkében foglalt követelményeknek.
b) Ezen túlmenően a címkének meg kell felelnie az alábbi előírásoknak is:
- a szöveget fehér alapra feketével kell nyomtatni;
- egyetlen, könnyen olvasható, betűtalp nélküli betűtípust kell használni;
- két sor közötti távolság legalább a betűméret 120%-a;
- a betűközt úgy kell beállítani, hogy a választott betűtípus könnyen olvasható legyen.
- Változtak a kihajtható címke alkalmazására vonatkozó előírások is. A CLP rendelet eredetileg csak akkor engedélyezte a kihajtható címkék használatát, ha a címkék rögzítésére vonatkozó általános szabályokat a csomagolás mérete, formája vagy alakja miatt nem lehetett teljesíteni, azonban az új előírások nagyobb rugalmasságot biztosítanak a kihajtható címkék használatára vonatkozóan azáltal, hogy alapértelmezetten alkalmazhatóvá válnak. Ugyanakkor, a kihajtható címkéknek követniük kell bizonyos tartalmi és formai követelményeket az elülső, a belső és a hátsó oldalak vonatkozásában és meg kell felelniük a CLP rendelet I. mellékletében újonnan hozzáadott 1.2.1.6. szakaszban leírtaknak.
- A 18. cikk (3) bekezdését érintő módosítások eredményeképpen az ED, PBT/vPvB és PMT/vPvM anyagok új veszélyességi osztályainak bevezetését követően ezeket az összetevőket is fel kell tüntetni a címkén, amennyiben hozzájárulnak a keverék besorolásához.
- Ezenkívül az I. melléklet módosított 1.5.2.4.1. szakasza meghatározza azokat a feltételeket, amelyek mellett a CLP rendelet 17. cikkében előírt címkeelemek elhagyhatók a belső csomagolásból, ha a tartalom nem haladja meg a 10 ml-t.
- Címke tartalmának aktualizálására vonatkozó új követelmények:
- Ha az osztályozásban vagy címkézésben olyan változás történik, amely új veszélyességi osztályt vagy súlyosabb besorolást eredményez, vagy új kiegészítő információk jelennek meg a címkén, a szállítónak indokolatlan késedelem nélkül frissítenie kell a címkét, de legkésőbb 6 hónappal azt követően, hogy az új értékelés a rendelkezésére áll.
- Az osztályozás vagy a címkézés bármely egyéb módosítása esetén a szállítónak indokolatlan késedelem nélkül frissítenie kell a címkét, de legkésőbb 18 hónappal azt követően, hogy az új értékelés a rendelkezésére áll.
- Ha az osztályozásban vagy címkézésben bekövetkezett változás egy ATP hatálya alá tartozó harmonizált osztályozás és címkézés miatt következik be, akkor az ATP-ben meghatározott dátum(ok) szerint kell a címkét aktualizálni.
- Ha az anyagok vagy keverékek más jogszabályok (pl. a mosó- és tisztítószerekre vagy biocidokra vonatkozó szabályozás) hatálya alá is tartoznak, akkor a vonatkozó rendeletekben meghatározott határidők alkalmazandók.
Digitális címkézés:
- A felülvizsgálathoz újonnan beillesztett 34a. cikk alapján a fizikai címke mellett digitális címkék is használhatók, önkéntes alapon. Ebben az esetben a fizikai címkén fel kell tüntetni a „A veszélyekről online bővebben tájékozódhat.” vagy hasonló jelzést.
- A CLP rendelet 17. cikkében meghatározott kötelező címkeelemeket ezután is fel kell majd tüntetni a fizikai címkén, ugyanakkor a szállítók dönthetnek úgy, hogy a 25. cikk (3) bekezdésében említett kiegészítő információkat csak a digitális címkén tüntetik fel.
- A digitális címkéhez vezető adathordozót szilárdan kell rögzíteni a fizikai címkére vagy a csomagolásra. A digitális címkékre vonatkozó követelményeket a 34b. cikk határozza meg.
Reklámra és távértékesítésre vonatkozó előírások:
- Minden veszélyes anyagra és veszélyes keverékre vonatkozó reklámnak (a nem vizuális reklámokra meghatározott eltérésekkel) tartalmaznia kell adott esetben a veszélyt jelző piktogramokat, a figyelmeztetést, a figyelmeztető mondatokat és a kiegészítő EUH-mondatokat.
- Ezen túlmenően, amennyiben a reklám lakossági értékesítésre vonatkozik, a reklámnak tartalmaznia kell az alábbi tájékoztatást: „Mindig olvassa el és kövesse a termék címkéjén szereplő információkat”.
- Távértékesítés esetén a veszélyes termékre vonatkozó online ajánlatban egyértelműen és jól láthatóan fel kell tüntetni a 17. cikk szerinti címkeelemeket.
Veszélyes anyagok és keverékek utántöltő állomásokon történő forgalmazására vonatkozó szabályok:
- A hulladék mennyiségének csökkentése és a fenntarthatóbb értékesítési formák előmozdítása érdekében egyre több terméket – többek között bizonyos vegyi anyagokat, például mosó- és tisztítószereket – értékesítenek csomagolás nélkül. A CLP rendelet jelenleg nem állapít meg konkrét szabályokat az utántöltő állomásokon keresztül szállított anyagok vagy keverékek címkézésére és csomagolására vonatkozóan, ugyanakkor a biztonság és az emberi egészség védelmének biztosítása érdekében egyedi szabályok és feltételek kerültek bevezetésre az ilyen típusú értékesítésekre vonatkozóan.
- A CLP rendelet 2. cikkébe bevezetésre került az utántöltés és az utántöltő állomás definíciója, az ilyen értékesítési formára vonatkozó részletes szabályokat pedig a CLP rendelet 35. cikk (2a) bekezdése valamint a II. melléklet 3.4. szakasza tartalmazza.
- Az alábbi veszélyességi osztályokba sorolt anyagok és keverékek azonban nem forgalmazhatók utántöltéssel:
- akut toxicitás, bármely kategória;
- specifikus célszervi toxicitás – egyszeri expozíció, bármely kategória;
- specifikus célszervi toxicitás – ismétlődő expozíció, bármely kategória;
- bőrmarás, 1. kategória, bármely alkategória;
- súlyos szemkárosodás, 1. kategória;
- légzőszervi szenzibilizáció, bármely kategória;
- bőrszenzibilizáció, bármely kategória;
- aspirációs veszély;
- csírasejt-mutagenitás, bármely kategória;
- rákkeltő hatás, bármely kategória;
- reprodukciós toxicitás, bármely kategória;
- tűzveszélyes gázok, bármely kategória;
- tűzveszélyes folyadékok, 1. és 2. kategória;
- tűzveszélyes szilárd anyagok, bármely kategória;
- emberi egészséget veszélyeztető endokrin zavar, bármely kategória;
- környezetet veszélyeztető endokrin zavar, bármely kategória;
- perzisztens, bioakkumulatív és mérgező;
- nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív;
- perzisztens, mobilis és mérgező;
Veszélyes keverékek méregközponti bejelentésére vonatkozó előírások módosítása a forgalmazók kötelezettségeire tekintettel:
- Abban az esetben, ha egy forgalmazó egy veszélyes keveréket más tagállamban forgalmaz, mint ahová a bejelentésre kötelezett importőr vagy továbbfelhasználó benyújtotta az információkat, illetve ha a keverékeket átnevezi vagy újra címkézi, akkor a kérdéses keverék vonatkozásában méregközponti bejelentési kötelezettsége keletkezik, kivéve, ha a forgalmazók bizonyítani tudják, hogy a kijelölt szerv vagy szervek már megkapták ugyanezeket az információkat az importőröktől vagy a továbbfelhasználóktól.
A töltőállomásokon csomagolás nélkül értékesített anyagok és keverékek esetében is új előírások kerültek bevezetésre a CLP rendelet 29. cikk (3) bekezdésében és a II. melléklet 5. részében a címkézés vonatkozásában:
- Közvetlenül a jármű szerves részét képező tartályba történő szivattyúzás esetén a 17. cikkben említett címkeelemeket jól látható helyen az adott szivattyún kell feltüntetni.
- Ha az üzemanyagokat arra tervezett hordozható tartályokba pumpálják, akkor a 17. cikkben említett címkeelemeket jól látható helyen kell feltüntetni a szivattyún és a címke tartályra rögzítendő fizikai másolatát is biztosítani kell.
Az Európai Unión kívülről, különösen az online értékesítéssel bekerülő veszélyes anyagokkal és keverékkel kapcsolatos jogi helyzet tisztázására a CLP rendelet 4. cikk (11) bekezdésében bevezetésre került az az előírás, miszerint anyag vagy keverék csak akkor hozható forgalomba (beleértve az online piacokon keresztül történő távértékesítést is), ha az Unióban letelepedett, a címkén feltüntetett szállító gazdasági vagy szakmai tevékenység keretében gondoskodik arról, hogy az anyag vagy keverék forgalomba hozatalára úgy kerül sor, hogy az megfelel a CLP rendeletben előírt követelményeknek.
A rendelet az EU Hivatalos Lapjában történő kihirdetését követő 20. napon, azaz 2024. december 10-én lépett hatályba, és a módosítások egy részét (elsősorban a CLP rendeletben részletezett eljárásokra vonatkozó rendelkezések) a hatálybalépés időpontjával egy időben, míg az előírások többségét egy 18, illetve 24 hónapos átmeneti időszakot követően kell alkalmazni.
További információk:
Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2024/2865 rendelete:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=OJ:L_202402865
Biocidok
A biocid termékekkel foglalkozó bizottság 53. ülése
Az ECHA biocid termékekkel foglalkozó bizottsága (Biocidal Products Committee – BPC) megtartotta soron következő, 53. ülését.
Az ülésen a bizottság az alábbiakat fogadta el:
Hatóanyag-terméktípus kombinációk
Hatóanyag neve |
Terméktípus |
Vélemény |
epszilon-metoflutrin |
18 |
jóváhagyás megújítása |
2,2-dibróm-2-cianoacetamid (DBNPA) |
11 |
jóváhagyásra javasolt |
2-metil-2H-izotiazol-3-on (MIT) |
6 |
jóváhagyásra javasolt |
2-metil-2,3-dihidro-1,2-tiazol-3-on-hidroklorid (MIT HCl) |
6 |
jóváhagyásra javasolt |
1,3-diacetiloxipropán-2-ilacetátból és hidrogén-peroxidból előállított per ecetsav |
2 |
jóváhagyásra javasolt |
epszilon-metoflutrin |
19 |
jóváhagyás megtagadása javasolt |
Uniós szintű termékengedélyezés
Hatóanyag neve |
Terméktípus |
Vélemény |
Propán-1-ol/Propán-2-ol |
1, 2, 4 |
uniós engedély megújítása |
Propán-2-ol |
1 |
uniós engedély megújítása |
Nátrium-hipokloritból felszabaduló aktív klór |
2 |
jelentős módosítás iránti kérelem elutasítása |
Az Európai Bizottság az uniós tagállamokkal együtt hozza meg a végső döntéseket a BPC véleményei alapján.
A teljes jelentés elérhető angol nyelven az alábbi linken:
Kapcsolat
Cím: 1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.
Telefon: 06-1-476-1195
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: https://www.nnk.gov.hu/index.php/kemiai-biztonsagi-es-kompetens-hatosagi-fo/kbkhf-kezdolapja