Nyilvános konzultációk
REACH rendelet
|
Felhívások észrevételek és bizonyítékok benyújtására
|
A megadott linkre kattintva megnyíló oldal táblázatának utolsó oszlopában látható ’Details’, majd a ’Give Comments’ feliratra kattintva tehető észrevétel.
|
Határidő: 2024. december 18.
|
CLP rendelet
|
Harmonizált osztályozás és címkézés (CLH)
|
Határidő: 2024. november 22.
Határidő: 2024. november 29.
|
REACH
A kkv-ként REACH regisztrációt tett vállalkozásoknak javasolt mielőbb ellenőrizniük megadott cégméretüket
Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) folyamatosan végez ellenőrzéseket azon vállalatok méretére vonatkozóan, amelyek vegyi anyagaik REACH rendelet szerinti regisztrálásakor mikro-, kis- vagy középvállalkozásként (SME-ként) azonosították magukat.
Ha egy cég megállapítja, hogy a regisztráláskor megadott cégmérete kisebb, mint amekkora valójában volt, haladéktalanul fel kell vennie a kapcsolatot az ECHA ügyfélszolgálatával. Amennyiben az ECHA a saját ellenőrzése során állapítja meg a hibát, a cégnek a regisztrációs díjkülönbözeten felül egy legfeljebb 19 900 € összegű további díjat is kell fizetnie, ha azonban már az ellenőrzési folyamat megkezdése előtt tájékoztatja az ECHA-t a helyes vállalatméretéről, nem kell megfizetnie a további díjat, csak a regisztrációs díjkülönbözetet.
Fontos továbbá, hogy a cégek ne felejtsék el feltölteni a kkv-státuszt alátámasztó dokumentumokat sem az erre szolgáló REACH-IT-felületen, emellett rendszeresen ellenőrizzék magát a REACH-IT-fiókjukat (account-jukat) is, az új üzenetek és feladatok vonatkozásában, és tartsák naprakészen regisztrációjukat és elérhetőségeiket.
További információk:
Kkv-díjak a REACH és CLP rendelet kapcsán
Kapcsolatfelvételi űrlap az ECHA tájékoztatásához a helytelenül megadott cégméretről [EN]
Webinar: KKV-ellenőrzés – a vállalat méretének helyes meghatározása [EN]
Forrás: ECHA
A Bizottság új korlátozást fogadott el a PFA-anyagok egy csoportjára vonatkozóan
Az Európai Bizottság szeptember 19-én elfogadta az undekafluorhexánsavra (PFHxA), annak sóira és a PFHxA-rokon anyagokra vonatkozó korlátozást, amely 2026. április 10-től lép életbe.
Ezek az anyagok nagyon tartósan megmaradnak a környezetben, és szennyezhetik a talajt, az ivóvizet és a tengereket is.
A korlátozás megtiltja a PFHxA értékesítését és felhasználását fogyasztói textiltermékekben, például esőkabátokban; élelmiszercsomagolásokban, például pizzásdobozokban; fogyasztói keverékekben, például vízálló spray-kben; kozmetikumokban, például bőrápolási termékekben; valamint egyes tűzoltó habokban, például kiképzési és tesztelési célokra, a biztonság veszélyeztetése nélkül. Nem érinti azonban a korlátozás a PFHxA egyéb alkalmazásait, például a félvezetőkben, akkumulátorokban vagy a zöld hidrogén üzemanyagcellákban.
Ez a korlátozás fontos előrelépés a PFA-anyagok kibocsátásának csökkentése terén, mivel a PFHxA-t gyakran használják egy másik, már betiltott PFA-anyag, a perfluoroktánsav vagy „PFOA” helyettesítésére.
A korlátozást az (EU) 2024/2462 rendelet tartalmazza, amely módosítja a REACH rendelet XVII. mellékletét, létrehozva annak újabb, 79. bejegyzését.
Forrás: Európai Bizottság
A Cr(VI) engedélyezéséről és korlátozásáról szóló bizottsági ’Kérdések és válaszok’ frissítése
Az Európai Bizottság frissítette vonatkozó weboldalának hat vegyértékű krómot (Cr(VI)-ot) tartalmazó anyagokról szóló ’Kérdések és válaszok’ rovatát, amely a különös aggodalomra okot adó anyagok felhasználásainak engedélyezésével kapcsolatos, gyakori kérdésekkel foglalkozik, és amely immár négy kérdés-válasz dokumentumból áll:
1) A C-144/21. sz. ügyben („Chemservice-ügy”) hozott európai bírósági ítélet hatásáról szóló, frissített szakasz;
2) Frissített szakasz a Cr(VI)-anyagok felhasználására vonatkozó REACH-korlátozás előkészítéséről;
3) A repülőgépiparra és a védelmi ágazatra vonatkozó szakasz;
4) Dekoratív jellegű krómozásra vonatkozó engedélyekről szóló szakasz.
Az angol nyelvű bizottsági weboldal és a fenti dokumentumok az alábbi linkre kattintva érhetők el:
https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/chemicals/reach/authorisation_en
Bejelentés
A veszélyes anyaggal és keverékkel végzett tevékenység bejelentések ellenőrzésével kapcsolatos tapasztalatok 2.
1. Tevékenységek megadása a bejelentésben:
A kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény (Kbtv.) 1. § (2) bekezdésének 4. pontja a tevékenység fogalmát a következőképpen definiálja:
„4. tevékenység: a veszélyes anyaggal, vagy a veszélyes keverékkel kapcsolatos előállítás – ideértve a bányászatot (feltáró fúrást, kitermelést) is –, a gyártás, a feldolgozás, a csomagolás, a címkézés, az osztályozás, a tárolás, az anyagmozgatás, a forgalmazás, az értékesítés, a felhasználás, és a veszélyes anyagok, vagy a veszélyes keverékek elemzésével, ellenőrzésével kapcsolatos vizsgálat”
A definícióban felsorolt tevékenységek megegyeznek az Országos Szakrendszeri Információs Rendszer Kémiai Biztonsági Szakrendszerében (OSZIR-KBIR) szereplő tételekkel, melyek közül több is választható a veszélyes anyaggal és keverékkel végzett tevékenység(ek)től függően.
Számos esetben előfordul, hogy a bejelentő cégek nem a veszélyes anyaggal/keverékkel, hanem az általuk végzett saját tevékenység alapján jelölik be/választják ki a tevékenységeket (pl. vendéglátóipari egység előállít – ételt igen, de vélhetően nem veszélyes anyagot/keveréket).
Kérjük, hogy a szakrendszer ezen pontjában csak a veszélyes anyaggal és keverékkel végzett tevékenységek kerüljenek bejelölésre!
2. E-papíron keresztül benyújtott tevékenység bejelentés:
Az elmúlt időszakban több esetben előfordult, hogy a cégek/vállalkozások részéről a tevékenység bejelentés az E-papír felületen került „benyújtásra”, néhány esetben a bejelentés adattartalmát előíró jogszabályi melléklet csatolásával.
A tevékenység bejelentés vonatkozásában a Kbtv. az alábbiakat mondja ki:
„29. § (1) Az e törvény hatálya alá tartozó tevékenységet folytatni kívánó természetes vagy jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet – a (3) és (4) bekezdésben foglalt kivételekkel – a tevékenység megkezdésével egyidejűleg ezt köteles bejelenteni az egészségügyi államigazgatási szervnek. A bejelentést az egészségügyért felelős miniszter rendeletében meghatározottak szerint, elektronikus úton kell megtenni az egészségügyi államigazgatási szervnek.”
A Kbtv. bár „csak” annyit mond, hogy elektronikus úton kell a bejelentést megtenni, azonban a veszélyes anyagokkal és a veszélyes készítményekkel kapcsolatos egyes eljárások, illetve tevékenységek részletes szabályairól szóló 44/2000. (XII. 27.) EüM rendelet tovább pontosítja a benyújtás módját az alábbiak szerint:
„9. § (1) A veszélyes anyagokkal, illetve veszélyes keverékekkel végzett tevékenység bejelentése a 13. számú melléklet szerint, elektronikus úton, az Országos Szakrendszeri Információs Rendszer által biztosított módon történik minden, a tevékenység végzése szerinti telephely vonatkozásában. Amennyiben a tevékenység végzése telephelyhez nem köthető, úgy a bejelentést a székhely szerint kell megtenni.
Fentiekre tekintettel, az E-papíron keresztül benyújtott bejelentés, egyéb kitöltött igazolószelvény, jogszabályi melléklet elfogadására nincs lehetőség, a bejelentést kizárólag az OSZIR-KBIR szakrendszeren keresztül lehet és kell megtenni.
CLP
Közeleg a PCN átmeneti időszak vége
Felhívjuk az érdekelt felek figyelmét, hogy a méregközponti bejelentés (a továbbiakban: PCN, az angol poison centre notification kifejezés rövidítése) vonatkozásában az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK rendelet (CLP rendelet) VIII. melléklete által meghatározott átmeneti időszak 2024. december 31-én véget ér. Ezzel az átmeneti időszakkal azok a kötelezettek élhettek, akik 2021. január 1. előtt a veszélyes keverékekkel kapcsolatban benyújtották a szükséges információkat a nemzeti rendszerbe (OSZIR-KBIR).
2025. január 1-jétől már csak olyan veszélyes keverék hozható forgalomba, amely bejelentésre került azon tagállam hivatalos szervéhez, amelyben a keverék forgalomba kerül, ezért javasoljuk, hogy minél előbb tegyék meg a keverékeikre vonatkozó bejelentést. Mindazonáltal, a már forgalomba hozott azon veszélyes keverék, amelynek kapcsán az importőr vagy továbbfelhasználó élhetett az átmeneti időszak nyújtotta lehetőséggel, az átmeneti időszak lejártát követően is forgalmazható egyedi formulaazonosító (a továbbiakban: UFI, az angol unique formula identifier kifejezés rövidítése) nélkül. Azonban, ha a forgalmazó kötelezetté válik, saját bejelentést kell tennie, és a terméket UFI-val kell ellátnia. Az ezzel kapcsolatos részletes tájékoztatás az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) honlapján található „Kérdések és válaszok” 1727-es számú bejegyzésében érhető el (link).
Számos segédanyag és útmutató áll rendelkezésre a bejelentés gördülékeny megtételéhez.
A PCN-nel kapcsolatban általános tájékoztatást találnak a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ honlapján (link).
A CLP VIII. mellékletében foglalt kötelezettségekről részletes útmutatást nyújt az „Útmutató az egészséget érintő vészhelyzetre való reagálással kapcsolatos harmonizált információkhoz – a CLP-rendelet VIII. melléklete” című dokumentum, ami az ECHA honlapján magyar nyelven is megtalálható (link).
A bejelentések zökkenőmentes elvégzéséhez ajánljuk figyelmükbe a „PCN: gyakorlati útmutató” című segédletet, amely képernyőképekkel is segíti a PCN bejelentés sikeres elvégzését. A segédlet magyar nyelven is elérhető (link) az oldal közepén található „hu” feliratra kattintva. Ezeken felül további információ a PCN rendszerhez létrehozott weboldalon érhető el (link).
Az UFI kódot az ECHA által üzemeltetett UFI-generátorral lehet létrehozni, amelyhez magyar nyelvű útmutató is rendelkezésre áll (link). A magyar útmutató a „hu” feliratra kattintva érhető el, míg az UFI-generátor az „Access the UFI Generator” mezőre kattintva jelenik meg. Az UFI egy olyan egyedi alfanumerikus kód, amely egyértelmű kapcsolatot teremt a keverék összetételére vonatkozóan benyújtott információk, valamint az adott keverék között. Az Egészségügyi Toxikológiai Tájékoztató Szolgálat (ETTSZ) az UFI kód segítségével tudja gyorsan és hatékonyan megtalálni a keverékről benyújtott információkat, ami mérgezés vagy annak gyanúja esetén döntő fontosságú.
Amennyiben kérdésük merülne fel a CLP rendelet, illetve a VIII. melléklet által meghatározott kötelezettségekkel kapcsolatban, keressék bizalommal a CLP Helpdesket az alábbi elérhetőségeken: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., +36-1-476-1135. Felhívjuk a figyelmüket, hogy a bejelentés elvégzése során felmerülő technikai problémákkal kapcsolatban a hatóságnak korlátozottan áll módjában segítséget nyújtani.
Felhívjuk a figyelmüket, hogy az ünnepekre és a 2024. évi közigazgatási szünetre tekintettel az NNGYK-ban 2024. december 24. és 2025. január 1. között az ügyintézés szünetel. Az ebben az időszakban beérkező levelek, megkeresések nem kerülnek feldolgozásra és megválaszolásra. Az ügyintézés 2025. január 2-ával indul újra.
Biocidok
A biocid termékekkel foglalkozó bizottság 52. ülése
Az ECHA Biocidal Products Committee (BPC), a biocid termékekkel foglalkozó bizottsága megtartotta soron következő, 52. ülését.
Az ülésen a Bizottság az alábbiakat fogadta el:
Hatóanyag-terméktípus kombinációk
Hatóanyag neve |
CAS szám |
Terméktípus |
Vélemény |
ikaridin |
119515-38-7 |
19 |
a PAR kiegészítésre fog kerülni |
L-(+)-tejsav |
79-33-4 |
3 |
jóváhagyásra javasolt |
klórkrezol 4-klór-m-krezol 4-klór-3-metilfenol |
59-50-7 |
3 |
jóváhagyás megtagadása javasolt |
transzflutrin |
118712-89-3 |
18 |
jóváhagyásra javasolt |
A Bizottság továbbá több olyan dokumentumról is megállapodott, amelyek a tagállami hatóságokat segítik az uniós engedélyek megújításának értékelésében, és amelyek útmutatást nyújtanak a vállalatoknak megújítási kérelmeik elkészítéséhez.
Kapcsolat
Cím: 1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.
Telefon: 06-1-476-1195
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: https://www.nnk.gov.hu/index.php/kemiai-biztonsagi-es-kompetens-hatosagi-fo/kbkhf-kezdolapja