Nyilvános konzultációk
REACH rendelet
|
Felhívások észrevételek és bizonyítékok benyújtására
|
A megadott linkre kattintva megnyíló oldal táblázatának utolsó oszlopában látható ’Details’, majd a ’Give Comments’ feliratra kattintva tehető észrevétel.
|
Határidő: 2024. április 3.
Határidő: 2024. április 5.
|
Az engedélyezési jegyzékbe foglalás iránti javaslat
|
Határidő: 2024. május 7.
|
||
Konzultáció az engedélyezési jegyzék tételeinek módosítására irányuló ajánlástervezetről
|
A megadott linkre kattintva megnyíló oldal táblázatának utolsó oszlopában látható ’Give Comments’ feliratra kattintva tehető észrevétel.
|
Határidő: 2024. május 7.
|
|
CLP rendelet
|
Harmonizált osztályozás és címkézés (CLH)
|
A megadott linkre kattintva megnyíló oldal táblázatának utolsó oszlopában látható ’Details’, majd a ’Give Comments’ feliratra kattintva tehető észrevétel.
|
Határidő: 2024. április 19.
Határidő: 2024. május 3.
|
REACH
Öt anyaggal bővült a különös aggodalomra okot adó anyagok listája
A különös aggodalomra okot adó anyagok (substances of very high concern – SVHC) listája, más néven Jelöltlista (Candidate list), olyan vegyi anyagokat és anyagcsoportokat tartalmaz, amelyek károsítják az emberi egészséget vagy a környezetet.
Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) által felvett öt újabb anyag, illetve anyagcsoport közül egy reprodukciót károsító (R), három nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív (vPvB), egy reprodukciót károsító, valamint perzisztens, bioakkumulatív és mérgező (PBT). Többek között olyan termékekben találhatók meg, mint a tinták és tonerek, ragasztók és tömítőanyagok, valamint mosó- és tisztítószerek.
Az ECHA egy, a Jelöltlistán már szereplő bejegyzést is frissített, hogy az magában foglalja az anyag környezetre gyakorolt, endokrin rendszert károsító tulajdonságát is.
A 2024. január 23-án felvett anyag(csoport)ok:
Anyag(csoport) |
EK-szám |
CAS-szám |
A felvétel oka(i) |
Példák a felhasználásra |
2,4,6-tri-tert-butylphenol |
211-989-5 |
732-26-3 |
Reprodukciót károsító (REACH 57. cikk c)) Perzisztens, bioakkumulatív és mérgező (PBT) (57. cikk d)) |
más anyagok, keverékek előállítása, üzemanyag-termékekben való felhasználás |
2-(2H-benzotriazol-2-yl)-4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol |
221-573-5 |
3147-75-9 |
Nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív (vPvB) (57. cikk e)) |
légápolási termékek, bevonók, ragasztók és tömítőanyagok, kenőanyagok és zsírok, polírozószerek és viaszok, valamint mosó- és tisztítószerek |
2-(dimethylamino)-2-[(4-methylphenyl)methyl]-1-[4-(morpholin-4-yl)phenyl]butan-1-one |
438-340-0 |
119344-86-4 |
Reprodukciót károsító (57. cikk c)) |
tinták és tonerek, bevonók |
Bumetrizole |
223-445-4 |
3896-11-5 |
Nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív (vPvB) (57. cikk e)) |
bevonók, ragasztók és tömítőanyagok, valamint mosó- és tisztítószerek |
2-phenylpropene és fenol oligomerizációs és alkilezési reakciótermékei |
700-960-7 |
- |
Nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív (vPvB) (57. cikk e)) |
ragasztók és tömítőanyagok, bevonók, töltőanyagok, gyurmák, gipszek, modellezőgyurma, tinták és tonerek, valamint polimerek |
Dibutil-ftalát; DBP (frissített bejegyzés) |
201-557-4 |
84-74-2 |
Endokrin rendszert károsító tulajdonságok (57. cikk f) - környezeti) |
fémmegmunkáláshoz használt folyadékok, mosó- és tisztítószerek, laboratóriumi vegyszerek és polimerek |
Bár a Jelöltlista jelenleg 240 bejegyzést tartalmaz, az érintett anyagok száma ennél összességében magasabb, mivel a bejegyzések egy része, ahogy a fenti táblázatban is, anyagok csoportjait foglalja magában.
Amennyiben valamely – önmagában, keverékben vagy árucikkben lévő – anyaguk szerepel a Jelöltlistán, REACH rendelet kötelezettségeket ír elő a vállalatok számára. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy ha egy árucikk 0,1 tömegszázalékos koncentráció felett tartalmaz a Jelöltlistán szereplő anyagot, szállítójának tájékoztatnia kell az átvevő fele(ke)t és a fogyasztókat a biztonságos használatról, emellett a fogyasztók érdeklődhetnek a beszállító(ik)tól, hogy az általuk vásárolt termékek tartalmaznak-e a Jelöltlistán szereplő, különös aggodalomra okot adó anyagot.
A listán szereplő anyagok a későbbiekben felkerülnek majd az engedélyköteles anyagok közé, a REACH rendelet XIV. mellékletébe, ebből származik a Jelöltlista elnevezés. Ha egy anyag engedélykötelessé válik, a cégek már nem használhatják fel azt, kivéve, ha engedélyt kérnek és kapnak erre az Európai Bizottságtól.
További információk:
A különös aggodalomra okot adó anyagok engedélyezésének jelöltlistája
Az anyagok Jelöltlistára történő felvételéből eredő kötelezettségek összefoglalása
Az Európai Vegyianyag-ügynökség új adatbázisa
Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) tartja fenn az unió legnagyobb, vegyi anyagokkal kapcsolatos adatbázisát, amelyet 2016-ban hoztak létre. Az évek során egyre összetettebb adatbázis szükségessé tette egy új felület kialakítását, amely ECHA CHEM néven 2024. január 30-án indult, és az ECHA oldaláról, illetve az alábbi linken érhető el: https://chem.echa.europa.eu/
Első körben a REACH szerinti regisztrációhoz kapcsolódó adatok váltak elérhetővé (regisztrációs dossziék, regisztrálók neve, regisztrációs számok), és az év során az adatbázis ki fog bővülni az osztályozási és címkézési jegyzékkel, a szabályozási folyamatokkal (PACT) és a jogszabályi kötelezettségekkel (EUCLEF).
A fenti információk továbbra is elérhetőek az ECHA oldalán az átmeneti időszak alatt, azonban felhívjuk a figyelmet, hogy a regisztrációs dossziék tekintetében az ECHA oldalán található régi adatbázist 2023. május 19. óta nem frissítették, így a naprakész információk már csak az új oldalon érhetőek el.
Fontos még megjegyezni, hogy korábban az ECHA kezdőlapján található keresőmező átkerült a „SEARCH FOR CHEMICALS” („VEGYI ANYAGOK KUTATÁSA”) menüpont alá.
Az ECHA által készített rövid bemutató videó az alábbi linken érhető el (angol nyelven): https://www.youtube.com/watch?v=AVIeRVipwJs
Megjelent az ’egy anyag, egy értékelés’ megközelítésre vonatkozó javaslatcsomag
Az Európai Bizottság 2023. december 7-én három jogalkotási intézkedésre tett javaslatot a vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégia részét képező ’egy anyag, egy értékelés’ megközelítés megvalósítása érdekében. A javaslatcsomag célja a vegyi anyagokkal kapcsolatos uniós értékelési tevékenységek összehangolása és az információk megerősítése, valamint a vegyi anyagok okozta kockázatok korai felismerése és kezelése.
A javaslatcsomag az alábbi három rendelettervezetet tartalmazza:
- tervezet az egységes adatplatform létrehozásáról, amelyen keresztül hozzáférhetővé válik az uniós ügynökségek és az Európai Bizottság birtokában lévő összes, vegyi anyagokkal kapcsolatos adat, már meglévő platformok beolvasztásával, illetve új adatbázisok létrehozásával. A javaslat célja többek között a vegyi anyagokkal kapcsolatos adatok és információk uniós ügynökségek és tagállami illetékes hatóságok közötti megosztásának és újrafelhasználásának ösztönzése.
- tervezet az uniós ügynökségek technikai és tudományos munkájának konszolidálásáról, amely egyszerűsítené a jelenlegi rendszert, javítaná az értékelések minőségét, és kiszámíthatóságot biztosítana az érdekelt felek és a nyilvánosság számára, valamint
- tervezet az egyes veszélyes anyagok elektromos és elektronikus berendezésekben való alkalmazásának korlátozásáról szóló 2011/65/EU európai parlamenti és a tanácsi irányelvre (RoHS irányelv) vonatkozóan, melynek célja, hogy a REACH rendeletben meghatározott meglévő eljárásokkal összhangban szerepet és konkrét feladatokat ruházzanak az ECHA-ra és tudományos bizottságaira az irányelv szerinti korlátozási eljárásokban és a korlátozásoknak megfelelő mentességi kérelmek elbírálásában.
A javasolt új intézkedések, bevezetésük esetén, a kockázatok azonosítása és a szükséges szabályozási intézkedések között eltelt idő lerövidülését eredményezik majd.
CLP
A CLP rendelet műszaki és tudományos fejlődéshez történő hozzáigazítása
Január 5-én az Európai Unió Hivatalos Lapjában kihirdetésre került és 2025. szeptember 1-jétől kötelezően alkalmazandó a Bizottság (EU) 2024/197 felhatalmazáson alapuló rendelete, módosítva az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK rendelet (CLP rendelet) VI. mellékletének 3. részét, a műszaki és tudományos fejlődéshez való hozzáigazítás céljából (ún. 21. ATP). Ennek eredményeként, a veszélyes anyagok harmonizált osztályozási és címkézési jegyzéke 28 új bejegyzéssel egészül ki, valamint módosul 24 már meglévő bejegyzés.
A rendeletnek való megfelelés a szállítói lánc minden tagját érinti, vagyis a gyártóknak, importőröknek, továbbfelhasználóknak és forgalmazóknak egyaránt gondoskodniuk kell arról, hogy érintett anyagaik és keverékeik címkézése és csomagolása 2025. szeptember 1-jéig megfeleljen a kapcsolódó bejegyzésekből fakadó előírásoknak, továbbá eleget tegyenek a veszélyes termék-bejelentési kötelezettségüknek is, amennyiben ez az új harmonizált osztályozások alkalmazása miatt szükségessé válik. Az anyagok és a keverékek ugyanakkor már korábban, a módosító rendelet hatálybalépésének napjától, 2024. január 25-től kezdve is osztályozhatók, címkézhetők és csomagolhatók e rendeletnek megfelelően.
További információk:
A Bizottság (EU) 2024/197 felhatalmazáson alapuló rendelete:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400197
Bejelentés
A PCN bejelentésekben a Legal Entity módosításához kapcsolódó információk
A méregközponti bejelentések (PCN) szakmai véleményezése során, illetve azzal összefüggésben az tapasztalható, hogy egyre nagyobb számban fordul elő a bejelentők részéről a Legal Entity név nem megfelelő vagy pontatlan feltüntetése. Sok esetben a cég egyik kollégájának neve vagy a cég nem teljes, pontos neve kerül megadásra.
Mivel a méregközponti bejelentés célja, hogy a PCN bejelentésekben található információk segítségével Magyarországon az NNGYK szervezeti keretén belül működő Egészségügyi Toxikológiai Tájékoztató Szolgálat (ETTSZ) gyorsan azonosítható, pontos információkkal rendelkezzen egy esetleges mérgezési balesetre vonatkozó tanácsadáskor, ezért az ETTSZ munkatársai számára elengedhetetlenül fontos, hogy minden egyes keverékről érvényes és naprakész információk álljanak rendelkezésre. (Ez egyaránt érvényes a Legal Entity nevekre is.)
A nem megfelelő Legal Entity név megadása esetén az adott cég bejelentéseire történő keresés – egyéb azonosító, pl. UFI kód hiányában – problémás, pontosan nem azonosítható, a rövidített cégnév esetén több ezer találat is lehet; személynév esetén pedig találat sem lesz, hiszen a keresés értelemszerűen a cég nevére irányul. Erre tekintettel, az NNGYK a Legal Entity név módosítására egy segédletet készített, amely az alábbi linken érhető el:
https://www.nnk.gov.hu/index.php/kemiai-biztonsagi-es-kompetens-hatosagi-fo/bejelentes/segedletek
Fontos megjegyezni, hogy az ezen útmutatóval történő Legal Entity név sikeres megváltoztatása esetén az új – tényleges – név csak a módosítást követő új bejelentéseknél fog megjelenni. A korábbi bejelentéseknél egyesével, bejelentésenként szükséges a Legal Entity név megváltoztatása a „Frissítés (Update)” opció segítségével, mely díjmentes.
A fentiekkel kapcsolatban felmerülő kérdései esetén további tájékoztatás a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen kérhető.
Kapcsolat
Cím: 1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.
Telefon: 06-1-476-1195
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: https://www.nnk.gov.hu/index.php/kemiai-biztonsagi-es-kompetens-hatosagi-fo/kbkhf-kezdolapja