Nyilvános konzultációk

 

REACH

rendelet

 

 

Korlátozási javaslatok

 

A megadott linkre kattintva megnyíló oldal táblázatának utolsó oszlopában látható ’Details’, majd a ’Give Comments’ feliratra kattintva tehető észrevétel.

 

1 anyag

Határidő: 2023. szeptember 25.

 

CLP

rendelet

Harmonizált osztályozás és címkézés (CLH)

2 anyag

Határidő: 2023. szeptember 22.

 

2 anyag

Határidő: 2023. szeptember 29.

 

5 anyag

Határidő: 2023. október 13.

 


REACH

 

Megjelent az ólom PVC-ben való korlátozásáról szóló rendelet

Május 8-án került közzétételre a vegyi anyagok regisztrálásáról, értékeléséről, engedélyezéséről és korlátozásáról szóló 1907/2006/EK (REACH) rendelet korlátozásokat tartalmazó XVII. mellékletét módosító jogszabály, a PVC-ben előforduló ólom és ólomvegyületek korlátozásáról.

Az ólom mérgező anyag, vegyületeit stabilizátorként alkalmazzák az előállítási folyamatokban, hogy javítsák a PVC termékek termikus stabilitását, vagyis hőmérsékleti ellenállóképességét, emellett védelmet nyújtanak a fotodegradációval, a fény, különösen a nagy energiájú UV sugárzás hatására kiváltódó lebomlással szemben is.

A REACH XVII. mellékletének 63. bejegyzésében már eddig is szerepelt az ólomra és vegyületeire vonatkozó korlátozás, amelyet a mostani (EU) 2023/923 bizottsági rendelet további pontokkal egészít ki. Az új korlátozás alapján, 2024. november 29-től alkalmazandóan, főszabályként nem hozhatók forgalomba olyan árucikkek, amelyek PVC anyagában az ólom koncentrációja eléri vagy meghaladja a 0,1 tömegszázalékot. A bejegyzés további pontjai a különböző átmeneti mentességeket részletezik, az azokhoz kapcsolódó határidőkkel. Ilyen mentességek vonatkoznak többek között az újrahasznosított kemény PVC-t tartalmazó árucikkekre: kül- és beltéri alkalmazásra szolgáló profilokra és lemezekre; többrétegű csövekre, feltéve, hogy az újrahasznosított PVC-t egy olyan középső rétegben használják, amely be van vonva ólmot 0,1 tömegszázalékot el nem érő a koncentrációban tartalmazó réteggel; és általánosságban a 2024. november 28-ig forgalomba hozott PVC árucikkekre is.

Ami a PVC-hulladékot illeti, annak érdekében, hogy az érintett cégeknek elegendő idejük legyen annak elkülönített gyűjtésére és újrahasznosításának megszervezésére, szállítói láncaik átalakítására és, adott esetben, az újrahasznosított PVC más forrásokból történő beszerzésére, két- vagy hároméves időszak áll rendelkezésükre, hogy alkalmazkodhassanak az új követelményekhez, annak függvényében, hogy lágy vagy kemény PVC-ről van-e szó.

Maga a rendelet 2023. május 28-án lépett hatályba.

További információk:

A Bizottság (EU) 2023/923 rendelete az 1907/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet XVII. mellékletének a PVC-ben előforduló ólom és ólomvegyületek tekintetében történő módosításáról

 

Újabb CMR-anyagok korlátozása a REACH rendeletben

A Bizottság 2023. június 8-i (EU) 2023/1132 rendelete módosítja a REACH XVII. mellékletének függelékeit. E melléklet 28., 29. és 30. bejegyzése tiltja a rákkeltő, mutagén és reprodukciót károsító (CMR) anyagként besorolt és az említett függelékekben felsorolt anyagok, valamint az ilyen anyagokat meghatározott koncentráció felett tartalmazó keverékek lakossági ellátás céljából történő forgalomba hozatalát és felhasználását. Ezen túlmenően az anyagok és keverékek szállítóinak a forgalomba hozatal előtt a csomagoláson – jól láthatóan, olvashatóan és eltávolíthatatlanul – fel kell tüntetniük a „kizárólag szakmai felhasználó részére” jelölést.

A függelékek rendszeres frissítése azért szükséges, hogy megfelelően tükrözzék az érintett anyagoknak az 1272/2008/EK (CLP) rendelet szerinti CMR anyagokként történt besorolását, jelen esetben az (EU) 2022/692 rendeletben (az ún. 18. ATP-ben) felsorolt CMR anyagokkal kiegészülve. A XVII. melléklet 28-30. bejegyzéseihez tartozó, összesen 6 függelék közül az 1., a 2., az 5. és a 6. módosul, mivel az érintett ATP e veszélyességi kategóriák kapcsán tartalmaz újonnan besorolt CMR anyagokat vagy módosít meglévő bejegyzéseket.

Az 1. függelékben (Rákkeltő anyagok: 1A. kategória) egy már meglévő tétel módosul, a 2. függelék (Rákkeltő anyagok: 1B. kategória) kiegészül négy új tétellel, egy módosuló tétel mellett. Az 5. függelékben (Reprodukciót károsító anyagok: 1A. kategória) szintén egy már ott szereplő tétel módosul, végül a 6. függelék (Reprodukciót károsító anyagok: 1B. kategória) 20 újabb tétellel bővül, két további tételének módosításán túl.

A rendelkezések az újonnan felvett anyagok esetében 2023. december 1-től alkalmazandók, míg a meglévő tételek módosítása kapcsán már a rendelet kihirdetését követő 20. naptól, azaz jelenleg is hatályosak.

További információk:

A Bizottság (EU) 2023/1132 rendelete az 1907/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a korlátozás hatálya alá tartozó rákkeltő, mutagén vagy reprodukciót károsító anyagok tekintetében történő módosításáról

 

A diizocianátok felhasználására vonatkozó korlátozás

A diizocianátok 1. kategóriába tartozó légzőszervi szenzibilizáló és 1. kategóriába tartozó bőrszenzibilizáló hatása miatt az Európai Bizottság (EU) 2020/1149 rendeletével korlátozást vezetett be, a REACH rendelet XVII. mellékletének 74. pontjaként, a diizocianátokkal összefüggő foglalkozási asztma, illetve a foglalkozási légzőszervi és bőrgyógyászati megbetegedések megelőzése érdekében. A REACH rendelet szerinti korlátozás a munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségének védelmére vonatkozó egyéb uniós és hazai jogszabályok sérelme nélkül alkalmazandó.

A korlátozás alapján 2022. február 24-t követően ipari vagy foglalkozásszerű felhasználásra forgalomba hozott, legalább 0,1 tömegszázalék diizocianátot tartalmazó anyagok és keverékek (termék) csomagolásán a szállítónak fel kell tüntetnie a „2023. augusztus 24. után az ipari vagy foglalkozásszerű felhasználás megkezdése előtt megfelelő képzés szükséges” szöveget. A szállítónak emellett gondoskodnia kell arról is, hogy a termék átvevője megkapja a diizocianátok biztonságos használatára vonatkozó képzés követelményével kapcsolatos információkat.

A korlátozás értelmében a munkáltatóknak vagy az önfoglalkoztatóknak biztosítaniuk kell továbbá, hogy az ipari vagy foglalkozásszerű felhasználók az érintett termék használatát megelőzően sikeresen elvégezzék a diizocianátok biztonságos használatára vonatkozó képzést, amelynek sikeres elvégzését dokumentálni kell.

A szállítónak kell gondoskodnia arról, hogy az átvevő részére a képzési anyagok és képzések azon tagállam hivatalos nyelvén legyenek biztosítva, amelybe az érintett anyagot vagy keveréket szállítják. Az egyes meghatározott felhasználásokhoz kapcsolódó képzési szintek (általános, középszintű, haladó) kötelező tartalmi elemeit a korlátozás 4. és 5. pontja tartalmazza. A szállító saját maga is gondoskodhat a képzési anyagok átadásáról, illetve harmadik felet is megbízhat ezen anyagok átadására. A jogszabály nem határozza meg továbbá, hogy ezen anyagokat, illetve magát a képzést a szállítónak ingyenesen kellene biztosítania, ezért a szállító ellentételezést kérhet ezekért a szolgáltatásokért. A képzésnek ugyanakkor figyelembe kell vennie a szállított termékek sajátosságait, és ezen belül az összetételüket, csomagolásukat és kialakításukat.

A korlátozás értelmében a képzést minden esetben megfelelő szakképzettséggel rendelkező, a munkahelyi biztonsággal és egészségvédelemmel foglalkozó szakértőnek kell tartania, mely rendelkezés összhangban van a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény követelményeivel.

A magyar REACH kompetens hatóság álláspontja alapján az Európai Izocianát és Poliol Gyártók Szövetsége (ISOPA) által összeállított, a vonatkozó termék szempontjából releváns képzési dokumentáció alkalmazása is elfogadható.

A korlátozás feltételeinek történő megfelelést a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok járási (fővárosi kerületi) hivatalainak népegészségügyi osztályai ellenőrzik – adott esetben – a munkavédelmi hatósággal történő együttműködés keretében.

A korlátozással kapcsolatban további útmutatás érhető el angol nyelven az Európai Vegyianyag-ügynökség weboldalának Kérdések és válaszok aloldalán (https://echa.europa.eu/hu/support/qas; (ID 1908, 1916-19)).

 

Nyolc anyag szerepel az engedélyköteles anyagok közé történő felvételre vonatkozó 11. ECHA-ajánlásban

Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) nyolc újabb anyag engedélykötelességét javasolja a különös aggodalomra okot anyagokat (SVHC) tartalmazó, úgynevezett Jelöltlistáról (Candidate List). Az utóbbin szereplő anyagok a jövőben fokozatosan mind bekerülhetnek az engedélyköteles anyagok körébe, vagyis a REACH rendelet XIV. mellékletébe. A mellékletbe történt felvételüket követően felhasználásuk tiltottá válik, kivéve, ha az érintett cégek engedélykérelmet nyújtanak be, és az Európai Bizottság engedélyezi számukra az adott anyag további felhasználását.

Az új tételekben lévő anyagok felhasználása igen szerteágazó: többek között gyártási segédanyagként, korróziógátlóként, illatanyagként, UV-védelemhez, festékekben, bevonatokban, ragasztóanyagokban, valamint elektronikai, járműipari területeken alkalmazzák őket.

Az ECHA 11. ajánlása a következő anyagokat tartalmazza:

Érdemes kiemelni, hogy az ólom vonatkozásában már jelenleg is létezik korlátozás, amelyről fentebbi cikkünkben is írtunk részletesebben. A REACH rendelet ugyanis lehetőséget biztosít rá, hogy a XIV. mellékletbe felvett anyagok olyan korlátozások tárgyát is képezzék, amelyek azok árucikkekben való jelenlétéből adódó, az emberi egészséget és a környezetet érintő kockázatokra vonatkoznak.

Fontos továbbá, hogy a korlátozások, az engedélykötelezettséggel ellentétben, kiterjednek az importált árucikkekre is, és a REACH engedélyezésre és korlátozásra vonatkozó rendelkezései közötti megfelelő kölcsönhatás biztosítása érdekében a korlátozások elsőbbséget élveznek az anyag felhasználására kiadott engedélyekkel szemben.

A Jelöltlistán jelenleg 235 tétel szerepel, de mivel néhány ezek közül anyagok csoportjára vonatkozik, az érintett vegyi anyagok száma összességében ennél is magasabb. Legutóbb június 14-én bővült két anyaggal: a difenil(2,4,6-trimetilbenzoil)foszfin oxid  (EK-szám: 278-355-8, CAS-szám: 75980-60-8) reprodukciót károsító; a bisz(4-klórfenil)szulfon (EK-szám: 201-247-9, CAS-szám: 80-07-9) nagyon perzisztens (tartósan megmaradó, nehezen bomló) és nagyon bioakkumulatív (az élőlényekben felhalmozódó) tulajdonságokkal rendelkezik. Ezeket többek között tintákban és tonerekben, valamint műanyag termékek gyártásához használják fel.

További információk:

Különös aggodalomra okot adó anyagok engedélyezésének jelöltlistája

A különös aggodalomra okot adó anyagok Jelöltlistára történt felvételéből eredő kötelezettségek összefoglalása

A 11. ajánlásban szereplő anyagok, az engedélyezés hatálya alá tartozó felhasználásaikra vonatkozó példákkal [EN]

Az engedélyköteles anyagok közé való felvételre vonatkozó eddigi ECHA-ajánlások anyagai

A XIV. mellékletbe felvehető anyagok rangsorolása [EN]

Forrás: ECHA

 


CLP

 

Hatályba lépett az új CLP veszélyességi osztályokat tartalmazó rendelet

Fontos mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió vegyi anyag stratégiája: a világon először dolgoztak ki egységes kritériumrendszert az endokrin rendszert károsító és a mobilis anyagok azonosítására.

Az Európai Unió vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiájának egyik fontos célkitűzése az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK (CLP) rendelet felülvizsgálata. Ennek keretein belül került sor új veszélyességi osztályok bevezetésére, amelyek által lehetségessé válik az endokrin rendszert károsító, a perzisztens, a bioakkumulatív és a mobilis anyagok azonosítása. Ezek közül kiemelendő az endokrin rendszert károsító és a mobilis anyagok uniós szinten egységes és átfogó azonosításának feltételrendszere, amely korábban vagy csak korlátozott hatállyal, vagy egyáltalán nem került jogszabályi rögzítésre, miközben egyre súlyosabb problémákat okoznak, szerte a világon.

Az új veszélyességi osztályokat a Bizottság (EU) 2023/707 felhatalmazáson alapuló rendelete tartalmazza, amely március 31-én jelent meg az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és húsz nappal ezt követően lépett hatályba. Az új osztályok bevezetése lehetővé teszi az érintett anyagok és keverékek kockázatainak kezelését célzó hatékony, uniós szintű lépéseket.

A fenti osztályokba való besorolás kritériumainak megfelelő anyagok tekintetében az osztályozást és címkézést legkésőbb 2025. május 1-től, keverékek esetében 2026. május 1-től kell alkalmazni. Az ezen alkalmazási dátumok előtt már forgalomba hozott anyagok és keverékek esetén ugyanakkor, az új kritériumok szerinti besorolásra, címkézésre átmeneti mentesség vonatkozik; anyagokra 2026. november 1-ig, keverékekre 2028. május 1-ig.

A jogszabály egyes nyelvi verziói még nem tekinthetők véglegesnek, így a módosított magyar nyelvű verzió közzététele is csak később várható.

További információk:

A Bizottság (EU) 2023/707 felhatalmazáson alapuló rendelete a CLP rendeletnek az anyagok és keverékek veszélyességi osztályai, valamint az anyagok és keverékek osztályozására, címkézésére és csomagolására vonatkozó kritériumok tekintetében történő módosításáról

Az Európai Bizottság CLP rendelet felülvizsgálatáról szóló weboldala

Az EU vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiája

 


Bejelentés

 

Változás a veszélyes anyaggal vagy veszélyes keverékkel végzett tevékenység bejelentésében

A kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény 29. §-át érintő módosítás 2023. június 1-jétől alkalmazandó.

A veszélyes anyaggal vagy veszélyes keverékkel végzett tevékenység-bejelentés vonatkozásában, a 29. § új (3a) bekezdés bevezetése elsősorban azon mikro- és kisvállalatok, illetve egyéni vállalkozók adminisztrációs terheinek csökkentésére irányul, akik nem a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszere (TEÁOR), illetve az önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke (ÖVTJ) alapján bejelentett főtevékenységük, vagy bejelentett egyéb tevékenységük keretében használnak fel lakossági felhasználásra forgalomba hozott veszélyes anyagot vagy veszélyes keveréket (a továbbiakban: termékek).

A módosítást követően a lakossági felhasználásra forgalomba hozott termékkel végzett tevékenységet már nem minden esetben szükséges bejelenteniük például a szépségipari, vendéglátóipari, vagy szálláshely-szolgáltatással foglalkozó bejelentőknek. Az érintett termékekkel végzett tevékenység azonban továbbra is bejelentésköteles, ha az szervesen a bejelentett főtevékenységhez, vagy bejelentett egyéb tevékenységhez kapcsolódik. Így például továbbra is be kell jelenteni az érintett termékekkel végzett tevékenységet az ezeket árusító kiskereskedelmi egységeknek, vagy az ezeket felhasználó, takarítással, vagy pl. gépjármű-javítással foglalkozó bejelentőknek.

A tevékenység-bejelentéseket változatlanul telephelyenként szükséges megtenni az egészségügyi államigazgatási szervnek.

A módosítás értelmében az alábbi forgatókönyvek jöhetnek szóba:

 

Termék hozzáférhetősége, felhasználása

Az egység fő- és további tevékenysége*

Tevékenység bejelentés szükségessége

1.

lakossági

nem

nem

2.

lakossági

igen

igen

3.

lakossági és professzionális

nem

csak a professzionális termékekre

4.

lakossági és professzionális

igen

igen, minden termékre

* a vegyi anyagokkal kapcsolatos, működési engedélyben megadott TEÁOR/ÖVTJ-kód(ok) a fő- és további tevékenységekre

Annak mérlegelése, hogy a lakossági felhasználásra forgalomba hozott termékkel történő tevékenység végzésével kapcsolatban alkalmazható-e a mentesség, a tevékenységet végző felelőssége. 

A tevékenység-bejelentések adminisztrációs feldolgozása során az egészségügyi államigazgatási szerv anélkül dolgozza fel a beérkező bejelentéseket, hogy érdemben vizsgálná azt, hogy a bejelentésben szereplő veszélyes anyaggal vagy veszélyes keverékkel végzett tevékenység a bejelentett főtevékenység vagy a bejelentett egyéb tevékenység végzéséhez kapcsolódik-e, illetve nem ellenőrzi a bejelentett veszélyes anyagok és keverékek felhasználási körét sem.

A tevékenység-bejelentések megtételét és azok megfelelőségét a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok járási (fővárosi kerületi) hivatalainak népegészségügyi osztályai ellenőrzik.

 

Összefoglaló a 2022. évi méregközponti (PCN) bejelentésekről

Az alábbi táblázat havi bontásban szemlélteti a 2022. évi PCN bejelentések alakulását Magyarországon. A tárgyévben 100100 db bejelentést nyújtottak be a cégek a magyarországi méregközponti portálon keresztül, melyből a február és a szeptember hónap emelendő ki, ugyanis a tárgyévi bejelentések 24%-át az ekkor megtett bejelentések tették ki.

 

01.png

 

A hibakódok és a bejelentésekre tett változások

A tárgyévi összes bejelentés benyújtási állapota alapján elmondható, hogy a bejelentések 50,68 %-a az ECHA által jelzett hiba/figyelmeztetés nélkül került benyújtásra. Ugyanakkor a bejelentések jelentős, 47,32 %-a egy-egy, az ECHA által jelzett hibával/figyelmeztetéssel jelent meg a magyarországi felületen. Az összes bejelentés közül csupán 1,99 % volt sikertelen benyújtás.

 

02.png

 

Az ECHA által adott figyelmeztetéseket a rendszer az alább látható sárga háromszöggel jelzi az érintett bejelentéseknél. A figyelmeztetés abban az esetben jelenik meg egy bejelentésnél, ha abban a rendszer anomáliát észlel.

 

03.png

 

2022-ben a magyar piacra tett bejelentések közül a következő hibakódok/figyelmeztetések voltak a leggyakoribbak:

 

04.png

 

Észrevételek

A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) folyamatosan ellenőrzi az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) méregközponti portálján bejelentett keverékeket az 1272/2008/EK rendelet (CLP) 45. cikkének és VIII. mellékletének való megfelelés tekintetében, emellett észrevételezi a bejelentésekben esetlegesen található hibákat, ellentmondásokat. Abban az esetben, ha az NNGYK valamely bejelentésben hibát észlel vagy kérdése, észrevétele van egy bejelentéssel kapcsolatban, akkor felveszi a kapcsolatot a bejelentő céggel a bejelentések felülvizsgálata érdekében.

A leggyakoribb észrevételek közé tartozik a keverékek nem megfelelő osztályba sorolása, a hiányzó és/vagy nem pontos, az osztályozásnak nem megfelelő toxikológiai adatok megadása, illetve a MIM-ek Magyarországra történő bejelentésének elmaradása. A tárgyévben az NNK (az NNGYK jogelődje, a Nemzeti Népegészségügyi Központ) által megkeresett bejelentő cégek több mint a fele (57 %) vett részt aktívan a bejelentések javításában, felülvizsgálatában.

Az NNGYK a bejelentések szakmai értékelésével és az észrevételek megadásával arra törekszik, hogy minél pontosabb információk álljanak rendelkezésre a magyarországi piacra bejelentett veszélyes keverékekről, ezzel is támogatva a hazai méregközpont (az NNGYK-ban működő Egészségügyi Toxikológiai Tájékoztató Szolgálat, ETTSZ) munkáját a pontos információadás érdekében. A méregközpontban dolgozó munkatársak a termékek UFI kódjára keresve gyorsan be tudják azonosítani az adott veszélyes keveréket, ezért rendkívül fontos többek között a bejelentett keverékek megfelelő osztályozása, a keverékek toxikológiai információinak pontos feltüntetése; nem fogadható el például hogy ellentmondás van az osztályozás és a toxikológiai információkban szereplő adatok között egy bejelentésen belül.

Az NNGYK és mindenekelőtt a méregközpont hatékony munkavégzésének támogatása érdekében kérjük, hogy a bejelentésekkel kapcsolatban küldött észrevételek minden esetben soron kívül kerüljenek felülvizsgálatra.

 


Biocidok

 

A Biocid termékekkel foglalkozó bizottság és a hatóanyag-terméktípus kombináció jóváhagyásának menete

Az ECHA biocid termékekkel foglalkozó bizottsága (BPC) megtartotta soron következő, 47. ülését. A bizottság feladatait és a hatóanyag-terméktípus kombinációk jóváhagyásának menetét a 2022/2. számú hírlevélben foglaltuk össze.

A 47. BPC ülésen tárgyalt napirendi pontok:

Hatóanyag-terméktípus kombinációk

Hatóanyag neve

CAS szám

Terméktípus

Vélemény

hővel kezelt fokhagyma-kivonat

n.a.

19

jóváhagyásra javasolt

trihidroxi-pentakálium di(peroxomonoszulfát) di(szulfát)

70693-62-8

2, 3, 4, 5

jóváhagyásra javasolt

Willaertia magna C2c Maky

n.a.

11

jóváhagyás megtagadására javasolt

A publikussá vált vélemények elérhetősége:

https://echa.europa.eu/regulations/biocidal-products-regulation/approval-of-active-substances/bpc-opinions-on-active-substance-approval

Uniós szintű termékengedélyezés:

Négy termékcsalád engedélyezési dokumentációja került véleményezésre.

A publikussá vált vélemények elérhetősége:

https://echa.europa.eu/opinions-on-union-authorisation/bpc

Egyéb kérdések:

A BPR 38. cikke alapján az Európai Bizottság felkérésére a BPC olyan tudományos vagy műszaki kérdésekben foglal állást, amelyek a termékengedélyezés kapcsán a tagállamok közötti egyeztetések során nem vezettek megoldásra. A 47. BPC ülésén egy hidrogén-peroxid hatóanyagú ivóvíz fertőtlenítőszer került megtárgyalásra.

A BPR 75. cikk (1) bekezdés (g) pontja alapján, az Európai Bizottság vagy a tagállami illetékes hatóságok által feltett kérdések alapján az Európai Vegyianyag-ügynökség véleményt formált az ADBAC/BKC hatóanyag 2-es terméktípusban történő felhasználása jelentette környezeti kockázat újraértékelése, valamint a véralvadásgátló hatóanyagok összehasonlító értékélésével kapcsolatban felmerült aggályok tekintetében.

 


Kapcsolat

Cím: 1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.
Telefon: 06-1-476-1195
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: https://www.nnk.gov.hu/index.php/kemiai-biztonsagi-es-kompetens-hatosagi-fo/kbkhf-kezdolapja