Nyilvános konzultációk
REACH rendelet |
Különös aggodalomra okot adó anyagok (SVHC) azonosítása
|
A megadott linkre kattintva megnyíló oldal táblázatának utolsó oszlopában látható ’Details’, majd a ’Give Comments’ feliratra kattintva tehető észrevétel. |
Határidő: 2023. április 3. |
Korlátozási javaslatok |
Határidő: 2023. május 15.
Határidő: 2023. június 22. |
||
CLP rendelet |
Harmonizált osztályozás és címkézés (CLH) |
Határidő: 2023. március 31.
Határidő: 2023. május 5.
Határidő: 2023. május 12. |
REACH
Az ECHA közzétette a PFAS-anyagok korlátozására vonatkozó javaslatát
A mintegy 10 000 per- és polifluoralkil-anyag (PFAS) korlátozására vonatkozó javaslat részletei már elérhetők az ECHA honlapján. A javaslatot Dánia, Németország, Hollandia, Norvégia és Svédország hatóságai készítették, és 2023. január 13-án nyújtották be az ECHA-hoz. Célja a PFAS-anyagok környezetbe történő kibocsátásának csökkentése, valamint az érintett termékek és folyamatok biztonságosabbá tétele.
A javaslat hatálya alá tartozó anyagok mindegyike tartósan megmarad a környezetben, és ha nem minimalizálják kibocsátásukat, a kitettség olyan szintet érne el, amely már káros hatással jár az emberi egészségre és a környezetre egyaránt. A hatóságok becslése szerint a következő 30 évben, intézkedés hiányában, mintegy 4,4 millió tonna PFAS kerülhet a környezetbe.
Következő lépések
Az ECHA kockázatértékelési (RAC) és társadalmi-gazdasági elemzéssel foglalkozó (SEAC) tudományos bizottságai ellenőrzik, hogy a javaslat megfelel-e a REACH jogi követelményeinek. Ha igen, a bizottságok megkezdik a javaslat tudományos értékelését.
A RAC véleményt fog alkotni arról, hogy a javasolt korlátozás megfelelő-e az emberi egészséget és a környezetet érintő kockázatok csökkentéséhez, míg a SEAC véleménye a javaslathoz kapcsolódó társadalmi-gazdasági hatásokról, azaz a társadalmi szempontból jelentkező előnyökről és költségekről szól majd. Mindkét bizottság a korlátozási javaslatban szereplő információk és a konzultációk során beérkezett észrevételek alapján alakítja ki véleményét, valamint figyelembe veszik a végrehajtással kapcsolatos információcseréért felelős fórumnak a javasolt korlátozás végrehajthatóságára vonatkozó véleményét is. A vélemények elfogadása után megküldik azokat az Európai Bizottságnak, amely az uniós tagállamokkal együtt dönt a lehetséges korlátozásról.
2023. április 5-én online tájékoztatóra kerül sor a korlátozási folyamatról, és segítséget nyújtva a konzultációban való részvétel iránt érdeklődők számára.
További információk:
Tervezet a PFAS-anyagok gyártásának, forgalomba hozatalának és felhasználásának korlátozására
Az öt hatóság 2023. február 7-én tartott sajtótájékoztatójának felvétele
- A bemutató diái[PDF] [EN]
Tematikus oldal a PFAS-anyagokról
A REACH rendelet szerinti korlátozási eljárás
Forrás: ECHA
Az ECHA újabb anyagokat vett fel a Jelöltlistára
Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) január 17-ével kilenc tétellel bővítette a különös aggodalomra okot anyagokat (SVHC) tartalmazó, úgynevezett Jelöltlistát (Candidate List). Az új tételekben lévő anyagokat többek között égésgátlókban, festékekben, bevonatokban, tintákban, bevonókban, lágyítószerekben, valamint a cellulóz- és papírgyártásban használják fel.
Az újonnan felvett anyagok és anyagcsoportok az alábbiak:
- 1,1'-[ethane-1,2-diylbisoxy]bis[2,4,6-tribromobenzene] (EK-szám: 253-692-3)
- 2,2',6,6'-tetrabromo-4,4'-isopropylidenediphenol (EK-szám: 201-236-9)
- 4,4'-sulphonyldiphenol (EK-szám: 201-250-5)
- Barium diboron tetraoxide (EK-szám: 237-222-4)
- Bis(2-ethylhexyl) tetrabromophthalate, az egyes izomereket és/vagy azok kombinációit is beleértve (EK-szám: -)
- Isobutyl 4-hydroxybenzoate (EK-szám: 224-208-8)
- Melamin (EK-szám: 203-615-4)
- Perfluoroheptanoic acid és sói (EK-szám: -)
- a következő anyagok keveréke: 2,2,3,3,5,5,6,6-octafluoro-4-(1,1,1,2,3,3,3-heptafluoropropan-2-yl)morpholine és 2,2,3,3,5,5,6,6-octafluoro-4-(heptafluoropropyl)morpholine (EK-szám: 473-390-7)
A Jelöltlistán jelenleg 233 tétel szerepel, de mivel néhány ezek közül anyagok csoportjára vonatkozik, az érintett vegyi anyagok száma összességében ennél is magasabb.
Ezek az anyagok a jövőben bekerülhetnek az engedélyköteles anyagok körébe (innen a ’Jelöltlista’ elnevezés), amelyet követően felhasználásuk tiltottá válik, kivéve, ha a cégek engedélykérelmet nyújtanak be, és az Európai Bizottság engedélyezi számukra az adott anyag további felhasználását.
További információk:
Különös aggodalomra okot adó anyagok engedélyezésének jelöltlistája
A Jelöltlista tételeinek kiegészítései
Az árucikkekben található anyagok bejelentése
Forrás: ECHA
Intermedierek: elérhető a frissített ECHA útmutató
Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) az Európai Bíróság (ECJ) intermediereket érintő döntését követően aktualizálta vonatkozó útmutató dokumentumát. Az útmutató legújabb kiadása egyelőre csak angol nyelven elérhető, de már folyamatban van a magyar és más uniós nyelvekre történő fordítása is.
A dokumentum legfontosabb frissítései az ECJ említett ítéletének az intermedier fogalommeghatározására vonatkozó következtetései alapján történtek, de kiterjednek a – többek között az anyagok regisztrációjára szolgáló – IUCLID 6 program legújabb verziójához kapcsolódó, gyakorlati jellegű kiigazításokra és a hivatkozások frissítésére is.
A változások legfontosabb eleme azonban az intermedier-definíció részletes tárgyalása, a hangsúlyt a felhasználás jellegére helyezve, a bírósági döntéssel összhangban. Ennek megfelelően, az útmutató frissítésébe került legalapvetőbb megfontolások az alábbiak:
- Az intermedier fogalma nem egy adott „anyagtípust” jelöl, hanem a felhasználás fajtájára utal, vagyis egy anyag ’intermedier felhasználásának’ meghatározását jelenti. Ebből következően, egy adott anyagnak csak az a mennyisége minősül intermediernek, amely intermedierként kerül felhasználásra: ugyanazon anyag bármely más módon felhasznált mennyisége nem tekinthető intermediernek. Ez a meghatározás egyaránt magában foglalja a nem elkülönített intermediereket, a telephelyen elkülönített intermediereket és a szállított elkülönített intermediereket is.
- Fontos elem a definícióban a ’szintézis’ fogalma, és lényeges a szintézis helyéül szolgáló ’berendezés’ szerepének tisztázása is: az anyagnak csak azon felhasználása intermedier felhasználás, amely egy elkülönített, ellenőrzött környezetben zajlik, vagyis abban a berendezésben vagy azon a telephelyen, ahol a szintézis végbemegy, vagy ahová az intermediert szállítják.
- Nem minősül intermedier felhasználásnak egy keverék előállítása olyan anyagokból, amelyek nem ’szintézis’ eredményei. Hasonlóan nem minősül intermedier felhasználásnak az sem, ha a ’szintézis’ eredményeként olyan anyag keletkezik, amelyet a folyamat során árucikkbe építenek be, például felületkezelések, galvanizálás vagy festés esetében.
A bírósági döntés nyomán az Európai Bizottság is szükségesnek ítéli a REACH rendelet 3. cikkének 15. pontjában szereplő intermedier definíció pontosítását, tükrözve a fentiek szerinti megfontolásokat, a hangsúlyt a felhasználás jellegére helyezve. A Bizottság felül kívánja vizsgálni egyúttal az intermediereknek az engedélyezés és a korlátozások alóli mentességét is, különös tekintettel az intermedierek regisztrációja kapcsán előírt, úgynevezett ’szigorúan ellenőrzött feltételeknek’ (SCC) való megfelelés kritériumára.
További információk:
ECHA Útmutató az intermedierekhez
Továbbra is alkalmazandó a titán-dioxid rákkeltő anyagként való osztályozása
Az Európai Bizottság és Franciaország is fellebbezést nyújtott be az Európai Unió Törvényszékének azon ítélete ellen, amelyben érvénytelenítette a Bizottság (EU) 2020/217 felhatalmazáson alapuló rendeletének a titán-dioxid (TiO2, EK-szám: 236-675-5) harmonizált osztályozására vonatkozó részét. A Törvényszék döntése így még nem jogerős, és az osztályozást (amely szerint bizonyos por formában történő belélegzés esetén az anyag rákkeltő) a továbbiakban is alkalmazni kell a fellebbezés elbírálásáig, vagyis legalább a végleges bírósági döntésig.
A titán-dioxid számos különféle termékben megtalálható, amelyekben pigmentként használják fel, színező és fedő tulajdonságai miatt: többek között műanyagokban, festékekben és tintákban.
Az Európai Bíróság teljes közleménye itt érhető el, angol nyelven.
CLP
A Bizottság közzétette a CLP rendelet felülvizsgálatára vonatkozó javaslatát és a kapcsolódó hatásvizsgálatot
Az Európai Bizottság 2022. december 19-én közzétette javaslatát a vegyi anyagok osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK (CLP) rendelet felülvizsgálatára vonatkozóan. A felülvizsgálat az EU-s vegyianyag stratégia célkitűzéseinek megvalósítására, és a vegyi anyagokkal kapcsolatos jogszabályokat érintő alkalmassági vizsgálatok (úgynevezett ’Fitness Checks’) során azonosított aggályok kezelésére korlátozódott, és figyelembe veszi a CLP módosításainak az emberi egészség és a környezet védelmére, valamint a belső piac működésére gyakorolt lehetséges hatásainak alapos értékelését.
A felülvizsgálat kapcsán a hatóságokkal, uniós ügynökségekkel, cégekkel és ipari szövetségekkel, nem kormányzati és más szervezetekkel folytatott konzultációk alapján készült hatásvizsgálat, így a CLP rendelet hatályos verziójának elemzése és az érdekelt felek észrevételei alapján született meg a lehetséges intézkedések átfogó listája. A Bizottság a hatásvizsgálat eredményei alapján választotta ki a legjobbnak ítélt szakpolitikai lehetőségeket, hogy azok a lehető legnagyobb egészségügyi és környezeti haszonnal járjanak, korlátozott negatív gazdasági hatások mellett.
A felülvizsgálat a következő főbb elemeket foglalja magában:
A módosítások első csoportja olyan intézkedésekből áll, amelyek célja a vegyi anyagok jelentette veszélyek átfogó azonosításának és osztályozásának biztosítása.
- A felhatalmazáson alapuló jogi aktussal bevezetendő új veszélyességi osztályokat érintő harmonizált osztályozás prioritást élvez majd: ezek az endokrin rendszert károsító (ED), perzisztens, bioakkumulatív és toxikus (PBT), nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív (vPvB), perzisztens, mobilis és mérgező (PMT), nagyon perzisztens és nagyon mobilis (vPvM) veszélyességi osztályok.
- A Bizottságnak több harmonizált osztályozási és címkézési dosszié finanszírozására, valamint ilyen dossziék benyújtásának kezdeményezésére is lesz lehetősége.
- Javul az anyagok osztályozása:
- Megismerhetővé válnak az ugyanazon anyagokra az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) felé bejelentett osztályozásokban mutatkozó eltérések okai.
- Nyilvánossá válik a bejelentők listája.
- Fontos követelmény lesz a bejelentések frissítése is.
A tervezett intézkedések hozzájárulnak továbbá az átláthatóság további javításához, és növelik a harmonizált osztályozási és címkézési (CLH) javaslatok kiszámíthatóságát is.
A második módosításcsomag a veszélyekkel kapcsolatos kommunikáció javítását szolgáló, egymást kiegészítő intézkedésekből áll.
- Kötelező formai előírások kerülnek bevezetésre a címkék vonatkozásában.
- A vegyi anyagok újratölthető tartályokban történő értékesítése a kevésbé súlyos veszélyeket hordozó anyagokra korlátozódik majd.
- Létrejönnek a digitális címkézés általános keretei.
- A kihajtható címkék szélesebb körű használata válik megengedetté.
- További mentességek kerülnek bevezetésre a fogyasztóknak szánt, ömlesztett formában, például üzemanyagként és igen kis kiszerelésben, például íróeszközökben értékesített vegyi anyagok esetében.
Végül, a módosítások harmadik csoportja a CLP-rendelkezések hiányosságainak és bizonytalanságainak kezelését érinti.
- Rendelkezések kerülnek bevezetésre a távértékesítésre vonatkozóan, beleértve az online értékesítést is, és egyértelműen tisztázzák az összes érintett szereplő felelősségeit.
- Az online piacterek szolgáltatói úgy alakíthatják ki online felületeiket, hogy a szállítók eleget tehessenek a termékbiztonsági tájékoztatással kapcsolatos kötelezettségeiknek.
- Pontosításra kerülnek a méregközpontok felé történő bejelentésre vonatkozó rendelkezések.
A felülvizsgálat folyamatának következő lépéseiben a tervezetet rendes jogalkotási eljárás keretében az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak kell jóváhagynia.
További információk:
Az Európai Bizottság CLP rendelet felülvizsgálatáról szóló weboldala
Az EU vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiája
Bejelentés
Összefoglaló a 2022. évi nemzeti (OSZIR-KBIR) rendszerben tett veszélyes keverék bejelentésekről
Továbbra is sok hazai cég választja a nemzeti bejelentési rendszert az uniós, azaz az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK rendelet (CLP rendelet) 45. cikke és VIII. melléklete szerinti bejelentés (PCN) helyett a veszélyes keverékeik bejelentésére. 2022. I. félévében 702 db, míg az év második felében összesen 698 db bejelentés érkezett a Nemzeti Népegészségügyi Központhoz (NNK) az Országos Szakrendszeri Információs Rendszer Kémiai Biztonsági Szakrendszerén (OSZIR-KBIR) keresztül. Bár a bejelentett termékek száma nagyságrendileg megegyezett, a tévesen rögzített bejelentések száma jelentősen nőtt: míg az I. félévben a téves bejelentések aránya 46,6 % volt, addig a II. félévben ez a szám már 58 %-ra nőtt.
Összességében elmondható, hogy bár 2022. második felében a tévesen bejelentő partnerek száma csökkent, ugyanakkor ezen cégek jóval nagyobb számban tettek téves bejelentéseket, mint az I. félévben tévesen bejelentők. Téves bejelentésnek minősülnek a veszélyes anyag bejelentések, a nem kizárólag ipari felhasználásra szánt veszélyes keverékek bejelentései, illetve azon bejelentések, melyek célja a tevékenység bejelentés megtétele volt. A leggyakoribb eset 2022. második felében a tevékenység bejelentés veszélyes keverékként történő bejelentése volt.
Az OSZIR-KBIR szakrendszerben tévesen megtett bejelentések számának csökkentése érdekében kérjük az alábbiakban foglaltak figyelembevételét és alkalmazását.
1. A tevékenység bejelentést nem az OSZIR-KBIR szakrendszer veszélyes anyag/keverék menüpontjában, hanem a Tevékenység bejelentés almenüpontban kell megtenni. A tevékenység bejelentésével kapcsolatos feladatok vonatkozásában az NNK nem rendelkezik hatáskörrel és illetékességgel; a hatáskörrel rendelkező illetékes hatóság a tevékenység végzésének címe szerinti illetékes fővárosi/vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatal népegészségügyi osztálya. Kérjük, hogy a tevékenység bejelentéssel kapcsolatos kérdések felmerülése esetén szíveskedjenek közvetlenül az illetékes népegészségügyi osztályhoz fordulni. Az illetékes népegészségügyi osztályok elérhetőségei a www.kormanyhivatal.hu weboldalon megtalálhatók.
2. A veszélyes anyagokat a kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény (Kbtv.) 2021. június 29-ei módosítását követően már nem kell bejelenteni; bejelentésük esetén törlésre kerülnek.
3. A CLP rendelet VIII. melléklet A. részének 2.4. szakasza három felhasználási típust határoz meg:
- Fogyasztói felhasználásra szánt keverék
- Foglalkozásszerű felhasználásra szánt keverék
- Ipari felhasználásra szánt keverék
A fogyasztói, és a foglalkozásszerű felhasználásra szánt veszélyes keverékekre 2021. január 1-ig vonatkozott bejelentési kötelezettség az OSZIR-KBIR szakrendszerben, ezt követően ezen felhasználási körökbe tartozó bejelentéseket már a PCN portálon keresztül kell megtenni. Fontos még kiemelni, hogy amennyiben egy terméket a fentiek közül egynél több felhasználásra szánnak – akár közvetlenül, akár egy, a szállítói láncban lejjebb átalakított termékben – akkor a legkorábbi alkalmazási határidőt kell figyelembe venni. A méregközponti bejelentésre az Európai Unió területén forgalomba hozó importőr és továbbfelhasználó a kötelezett.
A kizárólag ipari felhasználásra készült veszélyes keverékeket 2024. január 1-ig van lehetőség az OSZIR-KBIR szakrendszerben bejelenteni, de ezen keverékek a bejelentő döntése alapján már a PCN portálon is rögzíthetők (csak az egyik felületen kerüljön bejelentésre a párhuzamosság elkerülése érdekében). A Kbtv. 8/A. § (3) bekezdése alapján: (…) A toxikológiai központi bejelentéssel a bejelentőnek a 6. § szerinti veszélyeskeverék-bejelentési kötelezettségét is teljesítettnek kell tekinteni.
A veszélyes keverékek változásának bejelentését (a fentiekhez hasonlóan) az NNK a felhasználási típustól függően fogadja, így ez esetben is már csak a kizárólag ipari felhasználású veszélyes keverékek változás bejelentéseit van lehetőség bejelenteni az OSZIR-KBIR szakrendszerben.
Amennyiben bejelentést kívánnak tenni, de nem biztosak abban, hogy azt melyik felületen, kinek és hogyan kell megtenniük, a bejelentés előtt vegyék fel a kapcsolatot az NNK-val a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen keresztül (tevékenység bejelentés esetén az illetékes fővárosi/vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatal népegészségügyi osztályával a fenti weboldalon megadott elérhetőségeken).
Biocidok
A Biocid termékekkel foglalkozó bizottság és a hatóanyag-terméktípus kombináció jóváhagyásának menete
Az ECHA biocid termékekkel foglalkozó bizottsága (BPC) megtartotta soron következő, 46. ülését. A bizottság feladatait és a hatóanyag-terméktípus kombinációk jóváhagyásának menetét a 2022/2. számú hírlevélben foglaltuk össze.
A 46. BPC ülésen tárgyalt napirendi pontok:
Hatóanyag-terméktípus kombinációk
Hatóanyag neve |
CAS szám |
Terméktípus |
Vélemény |
Levegőből kivont nitrogén (in situ) |
n.a. |
I. melléklet 2. kategória |
jóváhagyásra javasolt |
ADBAC/BKC |
68424-85-1 |
2 |
dosszié részleges újraértékelése |
Oxigénből generált ózon |
n.a. |
2, 4, 5, 11 |
kombinált végpontok a Német és Holland dosszié alapján |
A publikussá vált vélemények elérhetősége:
https://echa.europa.eu/hu/bpc-opinions-on-inclusion-in-annex-i
Uniós szintű termékengedélyezés
Egy termékcsalád és egy termék engedélyezési dokumentációjának véleményezése.
A publikussá vált vélemények elérhetősége:
https://echa.europa.eu/opinions-on-union-authorisation/bpc
Egyéb kérdések
A BPR 38. cikke alapján az Európai Bizottság felkérésére a BPC olyan tudományos vagy műszaki kérdésekben foglal állást, amelyek a termék engedélyezés kapcsán a tagállamok közötti egyeztetések során nem vezettek megoldásra. A 46. BPC ülésén egy klórkrezol hatóanyagú fertőtlenítőszer került megtárgyalásra.
Kapcsolat
Cím: 1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.
Telefon: 06-1-476-1195
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: https://www.nnk.gov.hu/index.php/kemiai-biztonsagi-es-kompetens-hatosagi-fo/kbkhf-kezdolapja