Nyilvános konzultációk

 

 REACH 

 rendelet 

Korlátozási javaslatok

A megadott linkre kattintva megnyíló oldal táblázatának utolsó oszlopában látható ’Details’, majd a ’Give Comments’ feliratra kattintva tehető észrevétel.

 

1 anyag

Határidő: november 14.

2 anyag

Határidő: december 20.

1 anyag

Határidő: 2023. március 22.

 

2 anyag

Határidő: november 18.

1 anyag

Határidő: december 16.

 

CLP

rendelet

Harmonizált osztályozás és címkézés (CLH)

 


Általános hírek

 

Dr. Sharon McGuinness-t választották az ECHA ügyvezető igazgatójává

Az Európai Vegyianyag-ügynökség igazgatótanácsa Dr. Sharon McGuinness-t választotta az intézmény következő ügyvezető igazgatójának, aki a 2022 márciusában nyugdíjba vonult Björn Hansent követi majd ezen a poszton. (Ez év áprilisa óta Shay O'Malley az ECHA megbízott ügyvezető igazgatója.) Hivatali ideje öt év lesz, amelyet az igazgatótanács egy alkalommal, további öt évvel hosszabbíthat meg.

Dr. Sharon McGuinness 2018 óta az írországi Egészségügyi és Biztonsági Hatóság (HSA) vezérigazgatója, ahol korábban a vegyi anyagokkal és megelőzéssel foglalkozó részleg vezetője volt, és a munkahelyi egészségvédelemre és biztonságra, a vegyi anyagokra és a piacfelügyeletre vonatkozó jogszabályok széles körével kapcsolatos szakpolitikákért, tanácsadásért és végrehajtásért felelt.

Az ügyvezető igazgatói kinevezési eljárás részeként Dr. McGuinness július 4-én az Európai Parlament előtt is felszólalt, és válaszolt a képviselők kérdéseire a Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Bizottság (ENVI) ülésén, Strasbourgban. Az ülésről készült felvétel megtekinthető a https://multimedia.europarl.europa.eu/en/webstreaming/committee-on-environment-public-health-and-food-safety_20220704-1900-COMMITTEE-ENVI weboldalon.

Forrás: ECHA

 

Azonnali kockázatkezelés javasolt 300 káros vegyi anyag esetében

Megjelent az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) Integrált Szabályozási Stratégiájának negyedik jelentése, amelyből kiderül, hogy jelentős előrelépés történt a kockázatkezelési szabályozást igénylő anyagokra vonatkozó intézkedések meghatározásának felgyorsítása terén. A vegyi anyagok csoportos értékelése ugyanis felgyorsította a hatóságok munkáját, és 2021-ben több mint 1 900 anyag értékelését véglegesítették, amelyeket többnyire szerkezeti hasonlóságuk alapján csoportosítottak. Ez 30 %-kal több volt, mint 2020-ban. Ezen anyagok közül mintegy 300-ra vonatkozóan kockázatkezelési intézkedésekre van szükség, míg 800 jelenleg nem igényel további intézkedéseket. A fennmaradó 800 anyaghoz kapcsolódóan további adatok előállítására van szükség, amelyek közül várhatóan mintegy 350 esetében kockázatkezelésre kerülhet sor a jövőben.

2019-től, amióta a csoportos értékelések kerültek a középpontba, 2021 végéig összesen hozzávetőleg 3 800 anyag értékelése történt meg – köztük 134 ftalát és ftalát-szerű anyag, valamint 148 biszfenol.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az értékelt anyagok mintegy 25%-a további kockázatkezelést igényel. Néhányat korlátozni szükséges, ezek bekerültek az Európai Bizottság korlátozási ütemtervébe (Restrictions Roadmap). A maradék 75%-ot illetően, jelenleg nem szükséges további szabályozási intézkedés, mivel veszélyességük nem jelentős, korlátozott az expozíció lehetősége, vagy már meglévő kockázatkezelési intézkedések hatálya alá tartoznak.

A veszélyes tulajdonságokat megfelelően alá kell támasztani, mielőtt megkezdődhetnek a kockázatkezelési intézkedések, amelyhez gyakran további adatokra van szükség. A vállalatoknak ezért naprakész információkkal kell frissíteniük regisztrációs dokumentációjukat, biztosítva ezáltal, hogy a szükséges szabályozási intézkedések biztosan ne elavult adatok alapján kerüljenek meghatározásra.

Az ECHA jelentése kiemeli továbbá a harmonizált osztályozást és címkézést (CLH) igénylő anyagok számának meredek növekedését is: az ilyen anyagok száma a megelőző évhez képest 2021-ben megháromszorozódott. Mivel a CLH gyakran előfeltétele a további szabályozási intézkedések meghozatalának, a hatóságoknak elegendő erőforrást kell elkülöníteniük, és el kell kezdeniük az ezekre az anyagokra vonatkozó javaslatok előkészítését, elkerülendő a szükséges szabályozások késedelmét.

Háttér

Az ECHA Integrált Szabályozási Stratégiájának célja az adatok előállításának, a veszélyes tulajdonságokkal rendelkező anyagcsoportok azonosításának és a szabályozási intézkedések meghozatalának felgyorsítása, azáltal, hogy a különböző szabályozási folyamatokat egyetlen koherens megközelítésbe integrálja, a kockázatok hatékony és eredményes kezelése érdekében, emellett ösztönzi a tagállamok és az Európai Bizottság közötti együttműködést is.

A Stratégia célja továbbá annak tisztázása, mely regisztrált anyagokat kell előre sorolni a kockázatkezelési intézkedések vagy az adatgenerálás szempontjából, és melyek azok, amelyek jelenleg alacsonyabb prioritásúak, ebben a megközelítésben.

Forrás: ECHA

 


REACH

 

Újra bővült a Jelöltlista

A különös aggodalomra okot adó anyagok listája, az úgynevezett Jelöltlista (Candidate list), jelenleg 224, vegyi anyagokat vagy azok csoportjait jelölő bejegyzést tartalmaz, így az érintett anyagok száma összességében ennél is magasabb. Ezek az anyagok (substances of very high concern – SVHC) súlyosan károsíthatják az embereket vagy a környezetet, és az érintett vállalatok felelősek ezen anyagok kockázatainak kezeléséért, valamint elegendő információt kell adniuk vásárlóiknak ahhoz, hogy biztonságosan használhassák fel azokat.

Június 10-én az N-(hidroxi-metil)akrilamid (EC szám: 213-103-2, CAS szám: 924-42-5) azért került fel a listájára, mivel rákot és genetikai rendellenességeket okozhat (mutagén). Ezt az anyagot leginkább polimerek és más vegyi anyagok, textíliák, bőr- vagy szőrmetermékek előállításához, festékekben és bevonatokban használják.

A Jelöltlistára kerülés következményei

A REACH rendelet alapján a vállalatoknak jogi kötelezettségei keletkeznek, ha – önmagában, keverékben vagy árucikkben lévő – anyaguk szerepel a jelöltlistán:

A Jelöltlistán szereplő anyagot 0,1 tömegszázalékos koncentráció felett tartalmazó árucikkek szállítóinak elegendő információt kell adniuk átvevőiknek ahhoz, hogy azok biztonságosan tudják felhasználni azokat, és a fogyasztóknak is joguk van megérdeklődni a beszállítótól, hogy a vásárolt termékek tartalmaznak-e a fentieknek megfelelő, Jelöltlistán szereplő, azaz különös aggodalomra okot adó anyagot.

Az árucikkek uniós importőreinek és előállítóinak továbbá a Jelöltlistára való felvételtől számított hat hónapon belül – az N-(hidroxi-metil)akrilamid esetében 2022. június 10-én – be kell jelenteniük az ECHA felé, ha árucikkük tartalmazza a felkerült anyagot, míg az önmagukban vagy keverékben szállított ilyen anyagok szállítóinak biztonsági adatlapot kell biztosítaniuk átvevőik számára.

A Jelöltlistán szereplő, SVHC anyagok a jövőben felkerülnek a REACH rendelet XIV. mellékletébe, más néven az engedélyköteles anyagok listájára, innen a Jelöltlista elnevezés. Ha egy anyag bekerül ebbe a mellékletbe, a továbbiakban tilos a felhasználása, kivéve, ha az érintett vállalatok uniós engedélyt kérnek, és az Európai Bizottság engedélyezi számukra az adott anyag további felhasználást.

További információk

A különös aggodalomra okot adó anyagok jelöltlistája (Candidate list)

Az SVHC anyagok Jelöltlistára történő felvételéből eredő kötelezettségek összefoglalása

Az árucikkekben található anyagok bejelentése

Forrás: ECHA

 

 


Bejelentés

 

Veszélyes keverék bejelentések a felhasználási típusok tükrében

Annak ellenére, hogy a lakossági és/vagy foglalkozásszerű felhasználásra szánt veszélyes keverékeket 2021. január 1-től, a veszélyes anyagokat pedig 2021. június 29-től már nem kell az OSZIR-KBIR szakrendszeren keresztül bejelenteni, továbbra is jelentős számban érkeznek a felhasználások tekintetében nem elfogadható bejelentések az ipari szereplők részéről. Ezen bejelentések minden esetben törlésre kerülnek. Míg 2021-ben a bejelentések 41,6 %-a került tévesen benyújtásra az NNK felé, addig ez a szám 2022. I. félévében már 46,8 % volt.

A fent említett időszakban a bejelentések az alábbi táblázatban foglaltak szerint alakultak

2021

2022 I. félév

(2022.06.15-ig)

Összes bejelentés

1379

702

Törölt bejelentés

575

327

Törölt bejelentések aránya

41,6%

46,6%

A 2022 I. félévében bejelentett és törölt téves bejelentések 58 %-ban lakossági és/vagy foglalkozásszerű felhasználásra szánt veszélyes keverékek, 42 %-ban pedig tevékenység bejelentések voltak. Ezen felül, 2022-ben 64 db „veszélyes anyagot” is bejelentettek a fenti időpontig, melyek nagy részének ugyancsak a tevékenység bejelentés volt a célja. 

Az OSZIR-KBIR szakrendszerben tévesen megtett bejelentések számának csökkentése érdekében kérjük az alábbi tájékoztatóban foglaltak figyelembevételét és alkalmazását.

A veszélyes anyagokat a Kbtv. (a kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény) 2021. június 29-ei módosítását követően már nem kell bejelenteni; bejelentésük esetén törlésre kerülnek.

2021. január 1-től az OSZIR-KBIR szakrendszerben már csak a kizárólag ipari felhasználásra szánt veszélyes keverékek bejelentését fogadja az NNK, a lakossági és/vagy foglalkozásszerű felhasználásra (is) készült veszélyes keverékek bejelentése szintén törlésre kerül.

A veszélyes keverékek vonatkozásában, a CLP rendelet (az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK rendelet) VIII. melléklet A. részének 2.4. szakasza három felhasználási típust határoz meg:

  1. Fogyasztói felhasználásra szánt keverék
  2. Foglalkozásszerű felhasználásra szánt keverék
  3. Ipari felhasználásra szánt keverék

A fogyasztói, és a foglalkozásszerű felhasználásra szánt veszélyes keverékekre 2021. január 1-ig vonatkozott bejelentési kötelezettség az OSZIR-KBIR szakrendszerben, ezt követően ezen felhasználási körökbe tartozó bejelentéseket már a PCN portálon (az ECHA méregközponti bejelentési portálja) keresztül kell megtenni. A méregközponti bejelentésre az Európai Unió területén forgalomba hozó importőr és továbbfelhasználó a kötelezett.

A kizárólag ipari felhasználásra készült veszélyes keverékeket 2024. január 1-ig van lehetőség az OSZIR-KBIR szakrendszerben bejelenteni, de ezen keverékek a bejelentő döntése alapján a PCN portálon keresztül is rögzíthetők (csak az egyik felületen kerüljön rögzítésre a bejelentés a párhuzamosság elkerülése érdekében).

A veszélyes keverékek változásának bejelentését (a fentiekhez hasonlóan) az NNK a felhasználási típustól függően fogadja, így ez esetben is már csak a kizárólag ipari felhasználásra készült veszélyes keverékek változás-bejelentése fogadható el az OSZIR-KBIR szakrendszerben.

A felhasználási típusok részletes meghatározásai az alábbi táblázatban találhatók:

Felhasználás típusok

VIII. melléklet szerinti meghatározás

Általános leírás

Fogyasztói felhasználásra szánt keverék

Fogyasztók általi felhasználásra szánt keverék, vagy önmagában, vagy pedig olyan más, fogyasztók általi felhasználásra szánt keverék részeként, amelyre a 45. cikkben meghatározott információszolgáltatási követelmények vonatkoznak.

A lakosság számára hozzáférhető és megvásárolható veszélyes keverék saját felhasználásra (a teljesség igénye nélkül, például mosogatószerek, festékek, ablakmosó folyadékok).

Foglalkozásszerű felhasználásra szánt keverék

Foglalkozásszerű felhasználók általi, de nem ipari létesítményben történő felhasználásra szánt keverék; vagy önállóan, vagy pedig olyan más, foglalkozásszerű felhasználók általi, de nem ipari létesítményben történő felhasználásra szánt keverék részeként, amelyre a 45. cikkben meghatározott információszolgáltatási követelmények vonatkoznak.

Foglalkozásszerű (professzionális) felhasználók lehetnek a kézművesek vagy szolgáltatók, akik nem feltétlenül rendelkeznek állandó munkahellyel/műhellyel, például a burkoló vállalkozók, mobil takarító vállalkozások, szobafestők és mázolók, építőipari vállalkozások, mezőgazdasági termelők, valamint berendezések, pl. láncfűrészekhez való kenőanyagok felhasználói.

Ipari felhasználásra szánt keverék

Kizárólag ipari létesítményekben történő felhasználásra szánt keverék.

Minden olyan veszélyes keverék, ami zárt rendszerben, szigorú üzemi körülmények között kerül felhasználásra.

Ipari felhasználók többek között a felülettisztító szerek felhasználói galvanizálás előtt vagy intermedierek felhasználói a kémiai szintézisek során.

A fentiekhez kapcsolódóan fontos még kiemelni, hogy a tevékenység bejelentést nem az OSZIR-KBIR szakrendszer Veszélyes Anyag/Veszélyes Keverék almenüpontjában, hanem a Tevékenység bejelentés almenüpontban kell megtenni. A tevékenység bejelentésével kapcsolatos feladatok vonatkozásában az NNK nem rendelkezik hatáskörrel és illetékességgel; a hatáskörrel rendelkező illetékes hatóság a tevékenység végzésének címe szerint területileg illetékes járási (fővárosi kerületi) hivatal népegészségügyi osztálya. Kérjük, hogy a tevékenység bejelentéssel kapcsolatos kérdések felmerülése esetén szíveskedjenek az illetékes népegészségügyi osztályhoz fordulni. Az illetékes népegészségügyi osztályok elérhetőségei a www.kormanyhivatal.hu weboldalon megtalálhatók.

 


Biocidok

 

A biocid termékek engedélyezését érintő változás

Frissült a biocid termékek átmeneti időszakos engedélyezési eljárásáról szóló tájékoztató a kapcsolattartás és az engedélymódosítások szabályai tekintetében.

A tájékoztató elérhetősége: https://www.nnk.gov.hu/index.php/kemiai-biztonsagi-es-kompetens-hatosagi-fo/biocid/atmeneti-idoszak

 

A Biocid termékekkel foglalkozó bizottság 43. ülése

Az ECHA biocid termékekkel foglalkozó bizottsága (BPC) megtartotta soron következő, 43. ülését. A bizottság feladatait és a hatóanyag-terméktípus kombinációk jóváhagyásának menetét a legutóbbi hírlevélben foglaltuk össze.

A 43. BPC ülésen tárgyalt napirendi pontok:

Hatóanyag-terméktípus kombinációk

Hatóanyag neve

CAS szám

Terméktípus

Vélemény 

Hangyasav

64-18-6

2, 3, 4, 5, 6

jóváhagyásra javasolt

Paraformaldehid és 2-hidroxi-propilamin reakciótermékei (1:1 arányban) (HPT)

n.a.

2, 6, 11, 13

jóváhagyás megtagadása javasolt

Paraformaldehid és 2-hidroxi-propilamin reakciótermékei (3:2 arányban) (MBO)

n.a.

2, 6, 11, 12, 13

jóváhagyás megtagadása javasolt

 

A publikussá vált vélemények elérhetősége: https://echa.europa.eu/regulations/biocidal-products-regulation/approval-of-active-substances/bpc-opinions-on-active-substance-approval

Uniós szintű termékengedélyezés:

A BPC tíz termékcsalád engedélyezési dokumentációjáról fogadott el véleményt. A publikussá vált vélemények elérhetősége: https://echa.europa.eu/opinions-on-union-authorisation/bpc

Egyéb kérdések:

A hexaflumuron nevű hatóanyag és diflubenzuron összehasonlítása, lehetséges, nem kémiai alternatívái elérhetőségének és alkalmasságának értékelése.

A véralvadásgátló rágcsálóirtó hatóanyagok estében összehasonlító értékelés készítése a lehetséges alternatív kémiai valamint nem-kémiai rágcsálóirtók felmérése vonatkozásában.

 


Kapcsolat

Cím: 1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.
Telefon: 06-1-476-1195
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: https://www.nnk.gov.hu/index.php/kemiai-biztonsagi-es-kompetens-hatosagi-fo/kbkhf-kezdolapja