A Hadházy Ákos által nevesített „Háziorvosi hálózat felállítása és működtetése” szerződés nem a hálózat felállításának költségeire irányult, hanem annak keretében került sor a háziorvosi praxisoknak a ténylegesen elvégzett többletfeladataik után járó díjazásainak a kiegyenlítésére. A közreműködő cég kiválasztása nyílt, európai uniós eljárásrendben lefolytatott közbeszerzési eljárás során, transzparens módon valósult meg. A Képviselő Úr által bemutatott „költségvetés” nem a projekt teljes költségvetését, hanem annak részleteiben kiragadott, nyilvános közbeszerzési tervét jelenti, amely alapján nem lehet a projekt teljes szakmai programjáról valós következtetéseket levonni.
Az EFOP-1.8.1-VEKOP-15-2016-00001 azonosítószámú, „Komplex népegészségügyi szűrések” kiemelt projektben új szűrésnemként a vastagbélszűrés országos bevezetésére kerül sor, amelynek megvalósításához elengedhetetlen a háziorvosi praxisok bevonása. A háziorvosi hálózat felállítására azért volt szükség, hogy a célcsoport minél nagyobb arányú szűrésbe vonása háziorvosuk aktív részvételével valósulhasson meg, ami jelentősen növelheti a részvételi hajlandóságot szemben a lakosoknak közvetlenül felkeresésével.
A háziorvosok a felmerülő többlet feladataikért díjazásban részesültek, hiszen tevékenységük során a napi munkavégzésen túli, valamint adminisztratív többletköltségeik keletkeztek. Ezen tevékenységüket – jogszabályi elrendelés híján - a társadalombiztosító nem finanszírozza. A Hadházy Ákos által jelzett szerződés tehát nem a hálózat felállításának költségeire irányult, se nem a nyertes Vállalkozó által végzett munka ellenértékét mutatja, hanem a háziorvosi praxisok a ténylegesen elvégzett többletfeladataik után járó díjazásának kifizetésére. Ezekre a többlet adminisztratív feladatokra kapták pácienseik után az 1 000 Ft/páciens díjat.
A közreműködő cég a vállalt feladatai körében a vastagbélszűrési programhoz önkéntesen csatlakozott háziorvosi praxisokkal szerződést kötött, s a projekt által igazolt valós teljesítmények alapján végzete el a díjazások kifizetését. A közreműködő cég kizárólag a szervezési és egyéb adminisztrációs költségeit számolhatta el.
Hadházy Ákos azon felvetése, hogy a vállalkozó „az állam számítógépes nyilvántartó rendszerét” használta, félrevezető. Tekintettel arra, hogy a szűrésszervezés során személyes (egészségügyi) adatok kezelése történik a Nemzeti Népegészségügyi Központban (NNK), mint erre jogszabályban feljogosított intézményen belül, ezen szenzitív adatok kiadása harmadik fél részére szigorúan tilos, ezért a háziorvosi teljesítmények nyomon követését az NNK munkatársai végezték. A vállalkozó az esetszámokat kapta meg.
Képviselő úr következtetése a projekt vállalt eredményeiről nem helytállók. A 734.000 fős vállalás a vastagbélszűrés mellett további szűrőprogramokat is tartalmaz, továbbá függetlenül a vállalt esetszámtól, a projekt keretében tervezetten 2,5 millió 50-70 év közötti állampolgár részére biztosítjuk a vastagbélszűrést.
A vastagbélszűrési program keretében a mai napig 742.165 meghívólevél került kiküldésre a lakosok részére. Közülük ezidáig 255.797-en vették át páciens egységcsomagjukat.
A meghívólevelek kiküldése folyamatos, 2022 végéig valamennyi 50-70 év közötti állampolgár behívást kap a vastagbélszűrési programon történő részvételre.